|
Een tekening van Jeroen zijn hoofd |
Afgelopen donderdag kregen we bezoek van een mevrouw die gespecialiseerd is, in "Anders Leren". Dat is een methodiek om kinderen die meer "beelddenkers" dan "woordenkers" zijn te helpen zichzelf zo te structureren dat ze hier met name op school ook goed mee omgaan. Jeroen blijkt een echte beelddenker te zijn, wat zich onder andere uit in zijn grote creativiteit, maar ook in het feit dat als hij iets in zijn hoofd heeft, hij het ook per direct wil hebben cq doen. De eerste les stond in het teken van het aanbrengen van wat "structuur" in het hoofd van Jeroen. Daarvoor moest hij een tekening maken van de binnenkant van zijn hoofd, die vervolgens in vier kamertjes werd in gedeeld. Een kamer voor de cijfers, een kamer voor de letters, een kamer voor de leuke dingen en een kamer voor de vervelende dingen. En natuurlijk moest iedere kamer een deur hebben om eenvoudig naar binnen en naar buiten te komen! Dat kon Jeroen heel goed weergeven, waarbij hij natuurlijk ook zijn creatieve zijde liet zien want, aardje naar zijn moeder, moesten de kamers natuurlijk gelijk goed gedecoreerd worden, deze keer met smileys, sterren, vlinders en hartjes. Daarna moest hij een manier leren om "foute dingen" uit te wissen. Daar koos hij ook weer iets bijzonders voor: namelijk een bommetje in het zwembad, waarmee je zaken mooi uit kon wissen. Dan is bijvoorbeeld een verkeerd geschreven woord helemaal weg en kun je het opnieuw op de muur van de letterkamer schrijven! Jeroen had er duidelijk plezier in, en na drie kwartier werken had hij met deze manier ook al bijna het alfabet in zijn hoofd gestampt, niet gek voor een jongetje van zes. Jeroen lijkt er al direct profijt van te hebben, dus volgende week doen we nog een sessie. Heel fijn om te zien dat Jeroen er direct goed mee bezig is. Bij thuiskomst van Daan vertelde Ans ook aan hem wat Jeroen geleerd had, en Daan vertelde toen dat hij zelf ook al zo een systeem voor hemzelf had uitgewerkt, en toonde dat met het leren van het woord authentiek, wat hij na het opgeslagen in zijn letterkamer te hebben, zonder problemen voor- en achterwaarts foutloos kan schrijven!!
Wat overigens wel heel bijzonder was: de mevrouw van het anders leren, die zelf ook een echte beelddenker was zoals ze vertelde, vroeg of er nog meer mensen in onze familie beelddenkers dachten te wezen. Ik gaf aan dat ik dat niet was, en met een beetje bijzondere blik keek ze mij aan en zei: tja, dat dacht ik al, zo zie je er ook niet uit. Ik neem aan dat dat niet een vooringenomen standpunt tegen mannen met pakken aan is, maar dat het waarschijnlijk iets was dat te maken had met de lengte van mijn linker oorlel.....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten