maandag 14 december 2009

Sherlock Holmes



Ik heb altijd een zwak gehad voor twee "semi literaire" figuren. Dat zijn Dracula en Sherlock Holmes. Van Dracula is één boek verschenen door de originele schrijver (Bram Stoker), Sir Arthur Conan Doyle heeft ons echter heel veel Holmes verhalen gegeven. Daarna is de productie echter niet gestopt, vele schrijvers (zowel van korte verhalen, romans en stripboeken) hebben de Engelse detective ter hand genomen en verhalen over hem geschreven. En soms kwam Holmes zelfs Dracula tegen, dan was het echt feest (nou ja, als het goed gedaan werd, dat was niet altijd het geval!). De Holmes boeken heb ik allemaal verslonden en ik heb ook heel erg veel Holmes films gezien. Daar zaten veel goede tussen, maar ook heel erg veel pulp. Een hele berg acteur hebben ook Holmes gespeeld, maar het merendeel daarvan was de naam niet waardig. De enige twee die eigenlijk echt de mantel van super speurder mochten dragen waren Basil Rathbone en de enige echte Holmes op tv, Jemery Brett. Met name Brett vind ik de perfecte Holmes neerzetten en iedere keer meet ik iemand aan die prestaties af en ik weet nu eigenlijk al dat niemand dat ooit gaat winnen. Maar ja, je blijft het proberen. Op 7 januari komt de nieuwe Sherlock Holmes film uit. Deze keer met Robert Downey jr (die kan zeker een aan opium verslaafd persoon spelen!) en Jude Law. Dat gaat een heel ander soort film worden dan de eerder gememoreerde films en tv afleveringen van Basil Rathbone en Jeremy Brett. De trailers laten meer een soort actiefilm dan een detective zien. Is in ieder geval wel wat anders, maar of ik het nu goed ga vinden weet ik echt niet. Nou ja, maar 1 manier om het uit te vinden: naar de bios dan maar (of downloaden, maar ja, deze wil ik toch eigenlijk wel snel een keer zien).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten