zondag 23 september 2012

Casa Luna

Wat een vage gasten....
Deze week reed ik een keer na middernacht naar huis. Het was nog een eindje naar Halfweg, dus zocht ik een radio zender die mij ging helpen om goed wakker te blijven. Ik bleef direct bij het eerste station hangen, namelijk radio 1, waar het programma Casa Luna uitgezonden werd. Presentator was Mieke van der Weij, bekend van de TROS Nieuwsshow op zaterdagochtend, waar ze ook al niet altijd het zonnetje in huis is. Mieke had deze nacht als eerste gast een nieuw kamerlid voor D66 in de studio, die vertelde waarom hij een goede baan in het bedrijfsleven had opgezegd om zich in te zetten voor de BV Nederland. Een goed en eerlijk verhaal, zonder al te veel poespas. Ik was wel onder de indruk dat iemand dat toch zo doet. Tot zover niets vreemds. Daarna werd het echter rap gekker. Mieke vertelde dat het voor het nieuwe kamerlid natuurlijk een speciale dag was en vroeg of de luisteraars ook een speciale dag hadden gehad en de lijnen gingen open, zodat deze in konden bellen en hun verhaal konden vertellen. En dat lieten ze zich geen twee keer zeggen. De eerste mevrouw die belde, vertelde dat ze naar een aantal lezingen was geweest over Russische schijvers. Ze vond het helemaal geweldig en raakte niet uitgesproken over de geweldige kwaliteiten van bijvoorbeeld Tolstoy.  Toen Mieke vroeg wat ze nu ging lezen, was het antwoord: niets natuurlijk, dat is allemaal veel te lang en daar heb ik geen tijd voor (mevrouw was 75 jaar), maar ze ging haar buurman vragen die toch graag las om de boeken te lezen en haar dan een samenvatting te geven.

Daarna belde een beschonken Astrid Nijgh (jawel, de zangeres) om te vertellen dat ze al jaren heel veel ingeluk had, maar dat ze nu echt een geweldige dag had gehad en de plaat der platen had gemaakt en dat we allemaal daarnaar moesten  gaan luisteren, maar ze wist nog niet wanneer en of het uit ging komen.

Maar het absolute toppunt was een homosexuele man (die zichzelf ook als zodanig identificeerde, overigens), die vertelde dat Prinsjesdag echt zijn dag was, want hij hield van het koningshuis. Hij had zelf een oranje trui met het Wilhelmus gebreid en was met twee tassen met eten en vlaggetjes op een strategische plek langs de route van de gouden koest gaan staan. Bij het voorbij rijden was hij er vast van overtuigd Beatrix oogcontact had gemaakt en was hij mee gaan rennen met de koets. "Ach, ze zullen wel gedacht hebben dat ik een rare jongen was, maar dat kan me geen reet schelen, ik doe het voor Beatrix", vertelde hij de luisteraars. Hij was helemaal gek op Beatrix, maar hield nog meer van Willem Alexander, dus hoopte dat volgend jaar de troonoverdracht plaats zou vinden, hij had er nog wel tips voor hoe dat te doen.

Ik luisterde echt met stijgende verbazing wat er zoal 's nachts op de radio te horen is. Ik heb wel een tip voor de NCRV die dit programma produceert: doop de naam om van Casa Luna naar Casa Lunatic, die vlag lekt de lading veel beter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten