dinsdag 30 december 2014

Allard Pierson Museum

Daan imiteert een mummie
Toen ik tiener was, had ik het niet zo op musea. Veel te saai, vond ik ze over het algemeen (trouwens, dat geldt nog steeds voor veel musea die niet met de tijd meegegaan zijn). Een uitzondering vond ik altijd het archeologisch museum van de Universiteit van Amsterdam, het Allard Pierson Museum. Dat kwam denk ik voornamelijk, omdat het museum erg gericht is op vondsten uit het oude Griekenland, Rome en Egypte en laten dat toen nou net onderwerpen zijn waar ik me toen al voor interesseerde. Met name de mummies fascineerde mij ontzettend. Ik wilde dit gevoel graag met Ans, Daan en Jeroen delen, zeker nu Daan ook op het gymnasium zit. Het feit dat er ook een nieuwe expositie was, keys to Rome, waarin je meer kennis kon maken met de Romeinse cultuur op een interactieve manier, gaf het laatste zetje. Daarom togen we maandagochtend al vroeg op pad. We parkeerden bij de Stopera en vandaar was het nog 10 minuten wandelen naar het museum. 

En nog een stukje oud Amsterdam ook!
Bij het Allard Pierson aangekomen merkten dat het wel heel erg rustig was. Sterker nog: we bleken de enige bezoekers te zijn. Met onze museum jaarkaarten (toch wel handig!) konden we gratis naar binnen en bekeken we eerst de Egyptische afdeling met de sarcofagen en mummies als hoogtepunten. Die blijven toch indrukwekkend. Daarna, met onze keycard, bezochten we de Keys to Rome, expositie, waarbij je kon kiezen of je de verhalen wilde horen vanuit het gezichtspunt van een lid van het Romeinse rijk uit Nederland, Egypte of Rome zelf. Dat was leuk om te zien hoe dat verschilde. Erg leuke tentoonstelling, alleen wel een beetje aan de kleine kant, maar voor de liefhebber van geschiedenis en een klassieke opleiding een aanrader. Daarna nog even naar de Griekse afdeling (met een mooi bord met een masturberende satyr, dat wil je toch niet gemist hebben) en toen hadden de jongens wel weer genoeg cultuur gesnoven, anderhalf uur was wel weer afdoende geweest. Leuk om na zo een lange tijd weer eens bij het Allard Pierson geweest te zijn. Ik schrok overigens wel van de normale prijs: 10 euro per volwassene en 5 euro per kind. Dat zorgt niet echt voor een laagdrempelige toegankelijkheid voor cultuur.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten