woensdag 24 december 2014

De Soepkantine in Haarlem

Indiaase rode linzensoep met een couscous salade
Ik ben altijd op zoek naar leuke tentjes waar je goed en tegen een aantrekkelijke prijs kunt eten (dat heb ik onder andere gemeen met René, zoals je vaak op zijn blog kunt lezen). Ongeveer een jaar geleden kwam ik daardoor op het spoor van De Soepkantine in de Gierstraat 4 in Haarlem. Die eerste vrijage was geen succes. Ik was samen met Daan en Jeroen en hoewel de soep er goed was, waren de bijgerechten echt te eenvoudig (bijvoorbeeld gewoon een appel en een banaan als "fruitsalade") en waren, tot grote teleurstelling van Jeroen, alle vormen van taart uitverkocht en dat nog wel om 12 uur 's middags. Ook de bediening was wat gebrekkig, het uitserveren van het eten duurde vreselijk lang en toen was de bestelling nog niet goed ook...Echter, de kwaliteit van de soep bleef mij toch wel bij en omdat ik vind dat je uiteindelijk iedereen een tweede kans moet geven en omdat soep voor de hardloper of voor de mens die af wil vallen vaak een prima gerecht is, ging ik enkele weken geleden weer eens langs, deze keer alleen (ik ging daarna Daan ophalen bij het stedelijk gymnasium), zodat er geen afleiding was.

Bij binnenkomst merkte ik al direct een verandering: ik werd direct vriendelijke welkom geheten, gewezen op de soepen die men vandaag had, opgeschreven op een bord aan de muur bij de kassa. Hierop stonden ook nog de andere gerechten die te bestellen waren, zoals een kikkererwten en een couscoussalade. Maar je kon nu ook diverse broodjes bestellen en was er een kleine, maar wel aanwezige, selectie taarten, waarbij de cheesecake bijzonder aanbevolen werd. Kijk, dat zag er al veel beter uit! Het interieur was niet veel veranderd, maar de kachels deden het in ieder geval goed, zodat het er erg belachelijk was. Ik koos de Indiaase Rode Linzen soep, een van de soepen die bijna altijd op de kaart staat en een couscous salade, beiden in de medium variant, waarbij wel werd aangegeven dat dat "wel wat veel kon zijn", maar ik kan wel wat hebben dus ik waagde het erop. Qua portie was het prima te doen (maar je moet het inderdaad dan wel als echte lunch gebruiken) en de kwaliteit was zelfs nog een tandje beter. Een goede, volle en pittige soep en een verfrissende salade die ook nog eens heel goed bij elkaar pasten. Daarbij keurige, vlotte en vriendelijke bediening (spontane jonge dames die denk ik wat bij verdienen naast de studie en een bijzonder vriendelijke en vrolijke heer die volgens mij de eigenaar/ kok is) en voor mij een extra pluspunt: bijna altijd heerlijke crooner muziek op, waarbij Frank Sinatra de boventoon voert. Ga je voor de soep met salade plus een goede boterham en een glas mineraalwater, dan betaal je ongeveer 9 Euro. Met een huisgemaakte smoothie kom je op12 Euro uit. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit meer dan value voor money is en dit gehad maakt van De Soepkantine nu zeker een aanrader in Haarlem!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten