woensdag 2 maart 2011

Kanjertraining, de tweede ronde

Tips voor Daan, van zijn medecursisten
Woensdag is kanjertraining dag. Vandaag was de achtste uit een serie van tien lessen, waarin Daan zijn weerstand op moet krikken en wat hem moet helpen om wat meer zelfvertrouwen te krijgen. Deze keer was het een bijzonder spannende sessie, want er was een oefening waarin de kinderen de gang op moesten gaan, de anderen dan de keus kregen om hem in te delen in een van de vier categorieën die de cursus kent (angsthaas, pestvogel, aap of kanjertijger) en daarna krijgen de kinderen dan tips van de anderen om zaken wel of niet te doen. Eigenlijk was dat ook voor Daan de eerste cursus feedback geven en ontvangen die hij nu in zijn leven heeft gehad (hij is er eerder bij dan ik, ik kreeg mijn eerste training hiervoor op mijn 23ste ;-)).

Tijdens de cursus merkte je dat Daan het heel spannend vond. Hij had ook nog eens zijn knuffel vergeten (ik weet nu niet of hij hem echt vergeten was of "per ongeluk"  vergeten), dus daar kon hij zich ook niet op afreageren. Maar na het eerste half uur samen werd de groep gesplitst in ouders en kinderen. Tijdens de samenkomst van de ouders, kwam naar voren dat een aardig ogende Nederlandse rasta uiteindelijk een boeman bleek te zijn thuis en deden de kinderen natuurlijk hun oefening. Om half zes was men klaar en kwam Daan lachend naar ons toe, dat was een goed teken. Hij had de oefening heel leuk gevonden, wel wat confronterend, en hij kreeg een mooi papier met de tips van zijn mede cursisten mee. En hij wist het zelf: een tip is een cadeautje, je kan er vervolgens mee doen wat je wilt (dus het punt "niet meer stomme grapjes maken" herkende hij niet, dus die laat hij fijn links liggen). Nog twee lessen te gaan en dan krijgt Daan zijn diploma. Ik heb het idee dat hij echt wel zaken oppakt en toepast en dat is voldoende toegevoegde waarde voor de investering die we er tot nu toe in gedaan hebben!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten