vrijdag 14 november 2014

Rondje Sloterplas

Mijn startvak
In Amsterdam is een leuk initiatief voor hardlopers ontstaan. Dit initiatief heet "Rondje Mokum" en behelst een serie van zeven hardloopwedstrijden, die door diverse atletiekverenigingen in Amsterdam georganiseerd worden. Helaas ontdekte ik dit Rondje Mokum pas na de vakantie, waardoor ik een flink aantal wedstrijden gemist had. Maar omdat ik toch graag eens wilde zien hoe zo'n wedstrijd er aan toe zou gaan, schreef ik in op een van de laatste wedstrijden, namelijk de Sloterplasloop die op 12 oktober gehouden werd. Voor mij natuurlijk lekker makkelijk, want de start is op 15 minuten fietsen van ons huis. Voor de tijd van het jaar was het ook nog eens aangenaam warm, dus een stukje fietsen was geen straf. Ik kwam een kwartiertje voor de start aan en merkte dat het best druk was op de atletiekbaan. Je kon vooraf op de foto met een banaan (ja, echt.....), maar die eer liet ik even schieten om wat rek- en strek oefeningen te doen. Toen de speaker opriep om naar de start te gaan, vertelde hij er ook bij om in het juiste vak te gaan staan, achter de racer.

Lekker zweten!
Wat bleek? Je kon achter een ervaren atleet aan gaan lopen, die je naar een bepaalde tijd zou doen laten toesnellen. Nu waren dat pater die liepen op de tijden 45 minuten, 50 minuten, 55 minuten en 1+ uur. Het was voor mij geen moeilijke keus om in de laatste groep te gaan starten, want mijn snelste tijd op de 10 km was 1.05.  Direct na de start bleef ik achter de racer lopen, want ik besloot om voor 1 uur altijd te gaan. Ik voelde al direct dat dat voor mij een best stevig tempo was, maar ik ging me natuurlijk niet gewonnen geven. Maar ja, in dit geval had ik toch beter naar mijn lichaam kunnen luisteren, want net als een paar jaar geleden toen ik in een wedstrijd in Groet Ans bij wilde houden, blies ik ook nu mezelf op. Gelukkig minder dan toen, maar toen ik de racer na 5 km moest laten gaan, merkte ik dat ik echt teveel aan het hijgen was en dat is echt niet handig.  Dus op een lager tempo ging ik verder, met het frustrerende gevoel dat ik regelmatig door een andere loper ingehaald werd. Grrrr.......nou, dat was weer een goede les voor de volgende keer. Uiteindelijk liep ik de 10 kilometer in 1.05.10, net iets boven mijn eerdere beste tijd en kwam ik er later in de uitslag achter dat ik in ieder geval in mijn eigen categorie (mannen tussen de 4 en 55 jaar) keurig.....laatste was geworden :-). Nou ja, dat was niet de grootste teleurstelling: dat was namelijk dat bij terugkeer in het stadion bleek dat de bananen die uitgedeeld werden op waren en dat ook de studenten in bananenkostuum waarmee je op de foto kon verdwenen waren. Daar moeten ze volgend jaar toch wat aan doen, want dan ben ik er zeker weer, want dit soort wedstrijden uit het Rondje Mokum bevallen me wel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten