vrijdag 27 februari 2015

Lucas Rive

De kabeljauw was erg goed!
Sinds een flink aantal jaar is het traditie dat René en ik elkaar trakteren op een goed diner als cadeau voor ons beider verjaardagen. Deze keer was de keus van Rene op het restaurant Lucas Rive (vernoemd naar de gelijknamige chef, die zijn naam en faam verwierf bij De Bockendoorns) in Hoorn gevallen. Vanuit De Aker is het ongeveer 45 minuten rijden en hoewel er bij het restaurant weinig parkeerplaats is, hoefde ik toch niet lang rond te rijden om de voiture een mooie plek nabij de ingang te geven. Bij binnenkomst werden we bijzonder hartelijk ontvangen door Deborah Rive, de echtgenote van de chef, die ons een mooie tafel aan het raam aanbood, met tevens ook uitzicht op een foto van Lucas die naast Johan Cruyff staat (op de foto heeft Lucas nog bruin haar, dat is in werkelijkheid inmiddels door een bod grijze krullen vervangen). Zoals gewoonlijk besloten wij het menu van de chef te nemen (met als aanpassing dat ik de eendenborst inruilde voor een USA sukade) en wat mij direct opviel was dat de prijs bijzonder aantrekkelijk was, want voor 62,50 werden er zes gangen geserveerd. Voor een restaurant met een Michelin ster is dat goed te doen.

De open keuken van Lucas
De kwaliteit van de gerechten voldeed zeker aan de verwachting. Mijn persoonlijke favoriet was de kabeljauwrug die als een van de tussengerechten geserveerd werd en die bijzonder mooi gegaard was. Dat is lastig, want net even te ver door en je vis wordt kurkdroog en is dan bijna niet meer weg te krijgen. Ik heb twee kleine aanbevelingen voor Lucas en Deborah. Allereerst had ik het idee dat bij de gang met kaas we deze uit mochten zoeken van de kaaswagen, maar dat bleek al voor ons gedaan. Ik vind het toch net leuker om hier zelf een keus in te maken dan dat anderen dat voor me doen, ook al had de kaaswagen "slechts" een keuze uit zeven kaasjes (wel van Betty Koster, dus de kwaliteit zat wel goed!). Ten tweede heb ik de hele avond geen alcohol gedronken en ook aangegeven dat ik dat daar niet van hield en niet goed tegen kon, maar het dessert bevatte toch rum. Kleinigheidjes, maar toch goed om op te letten. Het had verder weinig op de invloed op een zeer geslaagde avond. Ik kan iedereen een bezoekje aanraden, het is zeker de investering van de reistijd waard. En als tip: vraag bij de reservering die je maakt of er nog plaats is aan de chef's table. Kost niets extra's, maar je hebt een heel mooi zicht op wat er allemaal in de keuken gebeurd, een belevenis an sich!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten