woensdag 27 mei 2015

9/11 Memorial

In het 9/11 museum
Vanaf de USS Inteprid was het een korte metrorit naar het financieel hart van de Verenigde Staten: Wall Street. Dat was de halte waar we uit moesten stappen om van daar naar het 9-11 memorial en museum te lopen. Normaal was dat geen probleem, maar er was wat extra "werk aan de weg", waardoor we een flinke omweg moesten maken. Hierdoor waren we iets later dan op onze toegangstickets aangegeven stond, maar dat bleek geen probleem te zijn, want er was geen rondleiding, maar de tijd was eigenlijk alleen om ervoor te zorgen dat de museum niet te druk werd. Het museum staat overigens op de plek waar de torens die door de terroristen neergehaald werden gebouwd waren. Bepaalde fundamenten van het gebouw zie je ook nog op de oorspronkelijke plaats binnen het museum liggen. Nadat we de grote hal waren binnengelopen, startten we onze telefoons weer op om daar de app van het museum te openen en deze te gebruiken om een audiotour door het museum te gaan volgen. Het was een bijzonder indrukwekkend geheel (onder andere een galerij waarin de foto's hangen van alle slachtoffers, die zo nog meer een eigen gezicht krijgen en era heel persoonlijk maakt). De tour duurde ongeveer 90 minuten en ik heb bijna de gehele tijd met kippenvel op mijn lichaam gelopen van alle zaken die ik hier gezien heb en het drama dat hier plaats heeft gevonden. Je kunt er nog veel langer blijven, maar op een gegeven moment zat mijn "werkgeheugen" wel vol en moest er eerst iets verwerkt worden alvorens ik meer kon innemen. Daarom ging ik met Simon alvast naar buiten om nog even het memorial te bekijken. Frank een Rene volgden niet veel later. We maakten nog een fraaie foto van het memorial doordat Frank en ik Simon optilden voor het juiste perspectief, maar dat werd niet gewaardeerd, want bijna direct kwam er een Ranger aan die ons kwam waarschuwen dat we dat toch echt niet mochten doen....voorzichtigheid troef hier in dit deel van New York City. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten