zaterdag 30 mei 2015

Katz's Deli

Bij Katz's aan tafel
Iets wat ik altijd al heb willen proberen is een sandwich te eten in een echte New Yorkse Joodse Deli. Tot nu toe was het er nog niet echt van gekomen, maar vandaag ging de dag worden, waarop we naar de "moeder alle deli's" gingen, namelijk Katz's. De winkel is om verschillende redenen bekend, onder andere omdat je er een salami vandaan kunt sturen naar de USA troepen in oorlogsgebied, maar voor de wereld buiten de USA met name uit de film "When Harry met Sally", waar zelfs een bordje van in de zaak hangt aan welke tafel het opgenomen is. Katz's staat bekend om de pastrami en corner beef sandwiches, dus dat moesten wij zeker ook proberen. Ondanks dat het druk was, hadden we geluk (met dank aan Frank zijn assertiviteit) en konden we bijna direct aan tafel.

Corned Beef Sandwich
We werden geholpen door een serveerster die volgens mij de oprichting nog meegemaakt had en ons te woord stond in het meest platte New Yorks wat ik ooit had meegemaakt. Geweldig! De keuze voor het eten was niet moeilijk gemaakt: drie keer de pastrami sandwich en één keer de corner beef, waarbij ik met Simon afsprak om te delen. Daarbij nog wat coleslaw en friet en we waren klaar. Niet al te lang na de bestelling werden de monsters al aangeleverd. Ik heb nog nooit zulk dik belegde boterhammen gezien. Simon, Frank en ik vochten ons door de broodjes heen, maar René liet deze keer niet alleen het toetje staan, maar ook een half broodje. Die ging mee in de doggybag. Maar wat vond ik er nu van? Nou, eerlijk gezegd vond ik de verhalen beter dan het eten. Het is voornamelijk heel erg veel en daardoor indrukwekkend en het vlees is op zich goed, maar verder is het gewoon een boterham en dat voor de somma van 20 dollar. Voor de beleving vond ik het leuk om te doen, maar ik ga zeker niet terug, de smaak en de value for money zijn voor mij niet in verhouding.

Bij het weggaan stond buiten een dakloze te bedelen. We konden nu eindelijk eens iets doen waar we het al vaker over gehad hadden: we gaven hem geen geld om aan bier te verspillen, maar de halve sandwich van René. Zo kreeg die toch nog een goede bestemming!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten