vrijdag 15 januari 2010

Impact van image


Afgelopen woensdag ging ik naar bed, maar net voor het slapen gaan zet ik altijd nog even teletekst aan. Deze keer heb ik die niet gehaald, want de tv sprong aan op het spoed debat nav de uitspraken van premier Balkenende over het rapport van de commissie Davids. Gefascineerd bleef ik kijken, ondertussen een korte mailboom onderhoudend met collega Erik Passchier hierover. Het was echt verbijsterend hoe vaag de fractie voorzitter van het CDA, Pieter van Geel, was. Daar kwam echt geen enkel duidelijk antwoord uit. Je vraagt je af hoe dat kan, want als ik in mijn functie zo antwoord, dan word ik door mijn directie een dag later aan de kant van de weg gezet. Je kan hem ook niet van "draaikonten" beschuldigen, want hij zegt per definitie niks. Maar goed, dat was niet wat ik wilde vertellen. Na enige tijd kwam Mariette Hamer op het podium. Mijn eerste reactie was: "Oh, daar gaan we weer met dat irritante mens!!!". Na enkele minuten mailde ik naar Erik "Die Hamer is echt dom", waarop ik een response kreeg dat hij het niet met mij eens was (in werksituaties gebeurd dat bijna nooit :-)). Toen hij dat schreef dacht ik eerst "hoe kan hij dat nou zeggen?", maar even verder analyserend en luisterend kwam ik tot de conclusie dat er toch wel wat in zat. Het was geen flitsende show, maar een groot deel van wat ze zei klopte toch wel en het was een eenduidig verhaal wat in ieder geval iets zei (en de vondst met het onderscheid tussen de persconferentie en de Q&A daarna was slim). Nog even nadenkend kwam ik natuurlijk bij mezelf uit, hoe kan ik nu zo een andere mening krijgen. Uiteindelijk niet zo moeilijk: Mariette Hamer heeft veel fouten gemaakt (tenminste, in mijn ogen) en heeft een erg zeurderige stem. Je denk altijd als ze iets zegt dat er een oude vakbondsman voor je staat die zelfs gaat lopen zaniken als hij 10% salarisverhoging krijgt. Zelfs als ze zou zeggen dat iemand een ton gewonnen, dan zou je nog denken: mens, doe eens wat vrolijker, wat heeft het leven jou misdaan. Kennelijk spelen dat soort zaken een rol om een soort vooringenomen stelling aan te nemen en daarna dus minder naar de inhoud van iemands boodschap te luisteren. Dat was wel even een goede boodschap voor mijzelf om te zorgen dat ik daar ook scherp op blijf: vergeet het verleden niet, maar beschouw iedere situatie ook op zijn merites, anders is er een kans dat je ook goede zaken over het hoofd ziet of situaties verkeerd inschat. Dat heeft Mariette Hamer me toch maar mooi opgeleverd :-).

Oh ja, verder stem ik gewoon weer VVD hoor.

1 opmerking: