zaterdag 30 januari 2010

Investering in Lego

Ik heb ooit een interview gezien met Herman Brood. Herman, in zijn normale toestand (wat betekende dat hij of stoned of straal bezopen was), hing onderuit op een bank en de interviewer vroeg hem hoeveel geld hij op de bank had staan, waarop Herman aangaf dat hij nu ongeveer rood stond. De interviewer, die oprecht geschokt leek (hoe naïef kun je zijn :-)), vroeg toen hoe dat nu kon, met de verkopen van zijn platen zou hij toch wel wat gespaard hebben, of in aandelen of obligaties geïnvesteerd hebben. Herman trok een wijs gezicht, nam nog een flinke slok wodka en zei toen op de toon van een groot filosoof: "ik investeer in mooie herinneringen!".  Nu is dat wel een bijzonder goede uitspraak (ik vraag me af of Herman zich er bewust van was wat hij eigenlijk gezegd had), maar een klein beetje brood op de plank kan ook geen kwaad :-). In dat kader kunnen vele van ons een voorbeeld nemen aan Daan. Daan investeert veel van zijn zakgeld in Lego. De investering haalt hij al terug aan het plezier van het in elkaar zetten en het ermee spelen. Maar op monetair gebied doet hij het ook niet slecht. Zo heeft hij bijna alle Lego van Batman en toen ik afgelopen week even iets op Marktplaats zocht, kwam ik wat van die Lego tegen. Om een voorbeeld te geven: Daan heeft ooit voor 80 Euro de Batcave gekocht, deze wordt inmiddels voor 525 Euro aangeboden. Weliswaar MIB (Mint in Box), maar toch! Arkham Asylum van 75 Euro gaat grif van de hand voor 500 Euro, terwijl de Battank (40 Euro gekocht) voor een coole 225 Euro aangeboden wordt. En dan nog te zwijgen over de losse poppetje, waar een Joker voor 75 Euro van de hand gaat en een Poison Ivy toch ook snel rond de 100 Euro doet. Dan kun je veel zeggen, maar de aandelen markt heeft het de afgelopen jaren aanzienlijk minder gedaan qua rendement!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten