woensdag 3 februari 2010

Presentatie is ALLES!

Afgelopen zaterdag was Ans een avondje weg. Ik moest mijzelf toen natuurlijk vermaken en ik had twee zaken op het programma staan: het bekijken van de film Inglorious Basterds en de key note speech van Steve Jobs over de iPad. In beide acties ben ik geslaagd. Nou ja, geslaagd.....ik keek als eerste de film en die vond ik echt heel erg slecht. Ik heb ergens geschreven dat ik het de slechtste Tarentino ooit gemaakt had, maar dat is niet waar, dat was inderdaad Grindhouse/ Death proof, maar deze kwam erg in de buurt. Ik kan deze film echt iedereen afraden, echt bagger. Daarna keek ik de key note (via de iPad link hierboven te bekijken) en dat was iets waar ik weer veel van geleerd heb. Steve Jobs wist er weer een ware show van te maken. Nu stond hij ook wel voor zijn bloedeigen Pinkstergemeente, dus dat valt wel weer mee, maar Steve wist weer een uitstekende presentatie te geven. Maar voor de non-apple-believer werd het soms wel erg over the top. Zo gaat Steven zitten en hij laat zien dat je op de iPad op internet kunt surfen. "Jaja beste kindertjes, als je in de adres balk een adres intikt, dan ga je naar die web pagina, en als je dan op een link drukt, dan ga je naar een nieuwe pagina!!". Heel hard applaus van de menigte in de zaal. "En potverdikke, kijk eens aan, je kunt een adresboek bijhouden op je mooie nieuwd tablet". Het publiek verkeerd in extase. "En als klap op de vuurpijl, je kunt je foto's op de tablet bekijken". De mensen in de zaal breken bijkans de zaal helemaal af!!! Oftewel: Steve laat een sexy apparaat zien (kan het niet anders zeggen) en vervolgens laat hij allemaal zaken zien die op een gewone laptop ook kunnen en inmiddels heel normaal zijn, maar toch maakt hij er een hype van, zodat iedereen dat ding wil hebben. Technisch vast heel goed, maar commercieel nog veel beter. Ik denk dat meer marketeers zaken van Steve kunnen leren dan techneuten dat kunnen. It's all in the presentation!!

2 opmerkingen:

  1. Dat kan je aan die Apple jongens wel over laten. Beter van Steve Balmer bij Microsoft ooit heeft gedaan, zie: http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jobs en Balmer vergelijken is net zoiets als Real Madrid en Haarlem. Een charismatisch wonder en een psychopaat :-).

    BeantwoordenVerwijderen