zaterdag 11 februari 2012

Auction Hunters

Bij Auction Hunters ligt het er wel erg dik bovenop
In een duf moment vorige week, zapte ik langs Discovery Channel. Eigenlijk een beetje gek: dit kanaal heeft echt leuke programma's, maar toch blijf ik er maar zelden hangen of ga ik er speciaal naar kijken. Als ik tegen Wheeeler Dealers aanloop, dan ben ik altijd een half uur verkocht (maar zie ik ook minder sinds ik de sportschool niet meer bezoek) en ook Mythbusters kan mijn aandacht wel vasthouden. Maar voor de rest ga ik toch meestal snel door. Deze keer kwam ik echter het programma Auction Hunters tegen. Na vijf minuten was ik verkocht. Het principe is heel simpel: Allen en Clinton kopen in Californië de inhoud op van loodsen (bv zoals bij Shurgard) op, waarvan de eigenaren de rekeningen niet hebben betaald. Vervolgens onderzoeken ze de inhoud, knappen de boel op en gaan de spullen verkopen. In de eerste aflevering die ik zag, vonden ze een hele mooie Coca Cola machine uit de vijftiger jaren en in de tweede aflevering een waardevol samoerai zwaard. Toen ze in de derde uitzending (ja, ik bleef kijken :-)) een originele leugen detector vonden, begon ik toch wat te twijfelen aan dit programma. Alle loodsen waar ze op boden wonnen ze en in bijna alle loodsen lag wel een verborgen schat.

Nu kan ik me goed voorstellen dat "reality TV" zoals dit enigszins in scene is gezet (bij Wheeler Dealers is het eind van het programma als de koop gesloten wordt ook altijd wat tenenkrommend...), maar dit lag er wel erg dik bovenop. Een kleine speurtocht op internet leerde me dat de twee hoofdpersonen geen "auction hunters" waren, maar gewoon acteurs. En de van een loods is niet onbekende, er wordt een inventarisatie door de eigenaar van de loods gemaakt, omdat dat sowieso wettelijk verplicht is bij het aanzeggen van de huurder van de loods. Dus verborgen schatten.....nee. Nu is het programma an sich er niet minder vermakelijk om, maar persoonlijk vond ik het toch wel een let down, omdat het een beetje van de magie van "ik kan ook een schat vinden" weghaalt. Jammer dus, ik laat volgende afleveringen gewoon aan mij voorbij gaan.

1 opmerking: