zaterdag 29 juni 2013

The end of an era

Flinke opruiming van Apple spul
Voor zolang als ik weet zit er een Apple winkel in de Raadhuisstraat in Amsterdam. Dat bleek een iCenter winkel te zijn (een reseller) die later zijn naam omdoopte naar iAmStore. Ze hadden altijd mooi spul, maar het personeel was zo arrogant als een Fransman. Een week of twee geleden las ik een bericht dat de hele iCenter keten failliet gegaan was. Uiteindelijk werden ze door een andere winkelketen opgekocht, maar ongeveer de helft van de winkels ging sluiten. Dat betrof onder andere de "postagentschappen" van iCenter in de Bijenkorf winkels, maar ook de winkel op de Raadhuisstraat (wellicht vanwege de zeer korte afstand naar de officiële Apple Store). Vanochtend las ik op Twitter (via Gonny vd Zwaag van iPhoneclub) dat iAmStore vandaag een finale uitverkoop deed. Nu las ik het toen de uitverkoop al een half uur aan de gang was, maar ik waagde het er toch op om even langs te gaan. Bij aankomst zag ik dat het toch nog wel vrij druk was, maar ik kon me redelijk snel naar binnen worstelen. Daar zag ik dat er toch nog wel wat spullen beschikbaar waren, maar aangezien ik niet in de markt was voor een nieuwe laptop (nou ja, ik heb mijn oog wel laten vallen op de nieuwe MacBook Air met een batterijduur van meer dan 9 uur, maar die zat er nog niet tussen :-)) liep ik naar de iPads waar ik de hand kon leggen op een iPad mini met een korting van bijna 50%. iPads kon je overigens nog prima kopen, als je het niet erg vond om maar op 16GB uit te komen en geen 3G kaartje te willen plaatsen. Dan waren de 2, 3 en 4 versies nog steeds beschikbaar. Dat het personeel nog niet veel veranderd was, bleek wel toen ik vroeg of er nog iMacs te koop waren, een van de verkopers keek me aan of ik gek was, terwijl de ander niet eens de moeite nam om me aan te kijken. Maar ach, zij hebben straks geen baan meer. Na afrekenen kreeg ik nog net voor ik mijn auto in stapte twee berichten van Simon en Rene dat zij ook wel een iPad voor 199 Euro wilden, dus ging ik weer terug en sloeg ook voor hen toe :-). Inmiddels was het twee uur en begon de winkel best wel leeg te raken. Om 17.00 uur sloot iAmStore zijn deuren om ze niet meer open te doen. Hoewel ik me er nooit echt op mijn gemak voelde was het toch het eind van een (Apple) tijdperk. Benieuwd wat voor nieuwe winkel te op deze locatie zal gaan verschijnen.

2 opmerkingen: