donderdag 25 juli 2013

Een dagje Amsterdam

Toen ik jong was, werden hier mijn kleren gemaakt
Het was alweer een flinke tijd geleden dat we als familie in de binnenstad van Amsterdam waren geweest. Omdat Ans donderdag een afspraak met een heer uit Denemarken had om enkele vaasjes te kopen en dat bij de Beurs van Berlage ging gebeuren, was dat een uitgelezen mogelijkheid om  daar eens een stadsdagje van te maken. Na een ochtendje sportschool vertrokken we daarom rond 12 uur en parkeerden we de auto aan de kop van de Haarlemmerdijk. Na deze straat ingelopen te zijn, kon ik Daan en Jeroen een mooi verhaal vertellen. een van de eerste winkels die we passeerden was namelijk De Mof en nee, dat is geen foute Duitse winkel, maar een kledingszaak. Toen ik klein was (ik denk een jaar of vier), werden hier voor mij op maat kleren gemaakt, omdat ik dusdanig klein was, dat normale confectiekleding haast niet te vinden was. Ja, het is moeilijk te geloven als je me nu ziet, maar ik was vroeger echt een iel scharminkel. En ja, Daan en Jeroen geloofden het eerst ook niet, dat kwam pas toen Oma Leny het per Whatsapp bevestigde (want wat Oma zegt is altijd waar, vertelde Jeroen mij).

Daarna werd het een tocht langs veel leuke winkels, waarin we onder andere een nieuwe rugzak voor Daan kochten in een kinder skatewinkel en in de volwassen versie van die winkel vonden we ook een paar mooie Vans schoenen voor hem. Wel even een "reality check", Daan kan dus inmiddels herenmaten aan.... Daarna even een korte pitsstop bij Sane Food, om een paar gezonde shakes te halen. Mooi pand, mooie selectie, aardige mensen. Een aanrader voor een sapje of een salade: beiden goed voor lijf en leden. Wat mij door het lopen door de Haarlemmerstraat  en over de Haarlemmerdijk opviel was dat er toch ook wel veel zaken dicht waren. Sommigen hadden aangegeven op vakantie te zijn, maar ook de crisis had hier wel weer toegeslagen. Bij 't Zonnetje kochten we jam en enkele siropen voor de koffie. Aardige mevrouw achter de balie, die inmiddels in ieder geval een flinke lokale bekendheid begint te genieten, omdat haar huisbaas besloten heeft om aan het eind van het huidige huurcontract een kleine verhoging van 450% toe te passen. Ja, je leest het goed, 450%, dat zijn best veel procenten! Inmiddels was het al bijna half drie en op dat moment zouden we al bij de Beurs van Berlage moeten zijn, maar dat was nog niet gelukt. Even flink doorstappen dus en met een kwartiertje achterstand kwamen we op de plaats van bestemming en had Ans haar mede liefhebber van vaasjes al snel gevonden. Daan, Jeroen en ik streken neer op het terras en een goede salade en een ongelofelijke klote bediening later konden we, met vier nieuwe vazen in de tas, de weg terug weer aanvaarden. Uiteraard werd er gestopt bij vd Linden voor een ijsje, dat konden we niet laten lopen. Hoewel, Jeroen had er geen probleem mee, hij had liever yoghurt ijs dat hij zelf mocht tappen en van toppings voorzien. Ook erg lekker, in dit drukkende weer. Dat weer zorgde overigens ook nog voor een verkwikkend moment. Op ongeveer 500 meter voor de parkeergarage brak namelijk een wolkbreuk uit, die ons tot op de draad van ons hemd nat regende. Maar ja, blijven schuilen, daar hadden we ook geen zin in, want we zijn niet van suikergoed. Om vijf uur waren we, nat maar voldaan, weer in Halfweg. Benieuwd wanneer het volgende uitje in Amsterdam zal zijn.......

2 opmerkingen:

  1. Weer wat nieuws over je geleerd. iel ventje had ik echt niet in mijn gedachtenbeeld zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De meeste mensen niet, maar ja, het is toch echt zo.

    BeantwoordenVerwijderen