zaterdag 12 februari 2011

Goed advies uit India

Goed advies in een Indiaas kantoor!
Als je in India reist, krijg je gelukkig van vele mensen advies. Dat geldt zowel voor mede reizigers/ bezoekers als ook van autochtone bevolking. Mijn gouden tip die ik iedereen mee kan geven na mijn allereerste bezoek dat ik ooit aan India bracht (Bangalore om precies te zijn): als je aangeboden wordt om ijsblokjes in je cola te doen, wees dan verstandig en zeg "no thanks", want deze ijsblokjes worden van kraanwater gemaakt en daar kan de Europese maag over het algemeen heel erg slecht tegen. Ik kan het uit een persoonlijke ervaring vertellen!

Deze reis stond ik natuurlijk ook open voor goed advies, zoals ik dat natuurlijk als professional en mens altijd doe. Deze keer vond ik het beste advies op het heren toilet bij onze leverancier. Wat mij daar opviel was dat ik diverse malen daar mensen in het toilet heb zien staan, die de deur achter je dicht doen en je papieren handdoekjes aangeven als je je handen moet wassen. Maar helemaal bijzonder was het bord dat daar hing wat aangaf dat je niet op de grond moest spugen (gratis tip!). Ik stond verbijsterd dat dat nodig was om te zeggen, maar er werd mij verzekerd dat als het bord er niet hangt, de hele grond ondergekwat wordt. Lekker smakelijk. Ik was verbijsterd, maar toen ik dit aan mijn vrouwelijke collega liet zien haalde ze haar schouders er nog niet eens voor op (ze is wat vaker in India geweest :-)), vroeg wat er speciaal aan was en vertelde me dat er ook op het dames toilet dit soort borden hangen, maar dat ik niet wil weten wat daarop staat. Gezien mijn bijzonder grote vertrouwen in haar, ga ik fijn op haar inschatting af en zal ik er zelf geen empirisch onderzoek naar doen!!! Of zoals een Britse komiek ooit zei in een Star Trek persiflage: I will boldly go were no man has gone before!! You mean the Omega Quadrant? No, the ladies room!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten