donderdag 10 februari 2011

Social Network

Social Network, een aanrader!
De afgelopen dagen ben ik ik India geweest en ook deze post komt uit Chennai. Het land waar ik altijd heen reis om het over ICT zaken te hebben, maar waar de afgelopen dagen geen fatsoenlijk wireless internet te vinden was. Wel via een kabel, maar ik weet nu hoe het Apple gelukt is om de MacBook Air zo licht en dun te houden (een poort hiervoor zit namelijk niet in de machine..:-)). Nu eindelijk een mogelijkheid om iets te schrijven, dus ik begin nog maar even bij het begin. Toen ik afgelopen zondag naar Delhi reisde, mocht ik weer fijn business class vliegen. Lekker stoelen en mooie beeldschermen. Toen mijn reisgenote in de stoel naast met even gezellig ging doen en gelijk haar koptelefoon opzette om een film te gaan kijken (RED om precies te zijn), besloot ik dat ook maar te doen. Mijn keuze was "The Social Network", waarin het ongecensureerde verhaal van de oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg. Hoewel het om een film gaat en natuurlijk een flink aantal zaken best aangezet zullen zijn en het natuurlijk ook geen medewerking van de persoon in kwestie heeft gekregen, geeft het, als er maar 50% van hetgeen er getoond wordt waar is, een bijzondere inkijk in de wereld achter Facebook en de zaken dit bij de tot stand koming gespeeld hebben. Van het neurotische gedrag van Zuckerberg zelf (een bijzonder hoog begaafd iemand, met een nog groter ego) tot de manier waarop hij ongeveer iedereen die iets in de melk te brokkelen had bij Facebook uiteindelijk in de ijskast gezet heeft, het is allemaal erg bijzonder. Ik heb er in ieder geval twee uur lang bijna ademloos naar gekeken. Geen grote namen aks acteurs, maar een erg passende cast die het echt een bijzonder levensecht gevoel geeft. Iedereen die vaak internet gebruikt en helemaal zaken als Twitter, Linkedin, MySpace, Hyves of uiteraard Facebook zelf moet deze film zeker gaan kijken. En het mooiste: je hoeft er echt geen vlucht naar Delhi voor te maken!

2 opmerkingen: