zondag 11 september 2011

Naar de film

Pathe de Munt is een prima bioscoop
Zaterdag was het tijd om iets te doen wat ik al een hele tijd niet gedaan had, namelijk naar de bioscoop en dan twee films op een avond kijken. Het plan was zelfs voor een triple header te gaan om drie comic gerelateerde films te gaan bekijken met de oude "strip groep", maar omdat we Green Lantern wel erg lastig ingepland kregen, lieten we die maar even vallen. Om 16.00 uur verzamelden Simon, Frank, Rene en ik en reden naar parkeergarage Byzantium bij het Leidsche plein. Vandaar was het een korte wandeling naar Rose's Cantina (even gezellig door gay town Amsterdam, want het ligt in de Reguliersbreestraat) waar we binnen anderhalf uur twee gangen wisten te laten zakken. Daarna waren we binnen 5 minuten bij de plaats van de filmbestemmig, Pathe de Munt. Ik moet zeggen, lekker relaxte bioscoop. Binnen leuke bankjes waar je even kunt chillen voor je naar binnen gaat en ook een self service balie waar je eten en drinken kon kopen zonder lange wachtrijen. Om 18.45 begonnen we met de eerste film van de avond, te weten "Conan". Nu ben ik een echte Conan liefhebber en daardoor vond ik de film wel ok, maar als je dat niet bent, dan denk ik dat je je een beetje gaat irriteren aan het feit dat iedere keer als er een scene is geweest van ongeveer vier zinnen, je alweer het volgende gevecht invliegt (ja, het ging zelf mij opvallen). En ook dat Conan zelf ongeveer in de hele film (toch 2 uur) zo'n twintig zinnen zegt (waarin ook zinnen als "Come, woman!" zitten) begint op een gegeven moment te vervelen. Maar ja, zoals ik al zei, ik ben een fan, dus ik kijk er doorheen! Maar voor de zinvolle dialogen en levensbeschouwingen hoef je niet naar Conan te gaan!

Cap was meer dan ok
De tweede film van de avond was een andere favoriet, namelijk Captain America. Tja, dat was van een andere orde. Ook hier geldt natuurlijk dat je van het genre moet houden, en het is de "origin story" van deze figuur en die heb ik ongeveer al 34 keer gelezen, maar het geheel zat gewoon heel erg goed in elkaar. Als echte comic liefhebber zie je in vergelijking met de comics de ene fout na de andere in de film schieten (Red Skull had een masker en zijn hoofd was niet tot een rode kop verworden, en niet hij maar Baron van Strucker was de leider van Hydra), maar dat zie je verder gewoon door de vingers, omdat het een lekker lopend geheel is. En de scene waar Cap als een soort variété artiest op moet treden om meer oorlogs obligaties te verkopen is ronduit hilarisch. Minpuntje: je wordt lekker gemaakt met een optreden van Samuel L Jackson, die is in de film voor toch een coole 53 seconden. En nog een minpuntje (net als bij Conan overigens): waarom moet alles tegenwoordig 3D zijn, in deze films voegde het echt helemaal niets toe, anders dan een extra Euro betalen voor een brilletje. Maar verder, prima filmpje.

Na afloop twijfelden met name Frank en Simon om nog een film er tegenaan te gooien (Cowboys & Aliens of Apollo 18), maar dat ik zondag de Schoorlse maandelijkse Duinenloop ging doen, weerhield mij ervan, anders was ik misschien nog wel over te halen geweest. Zo'n avond is zeker voor herhaling vatbaar, als de juiste films tegelijk draaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten