zaterdag 24 september 2011

Thalassa

Keftedakia en kip in sinaasappel marinade, prima!
Vrijdag was het weer "boys night out". Deze keer was de eer ten deel gevallen aan Rene om een restaurant te regelen, en het werd Thalassa, een Grieks restaurant op de Oudezijds Kolk, zeer nabij de Zeedijk, het favoriete uitgaansgebied van onze senior van de groep :-). Waar we normaal strak georganiseerd zijn, was dat deze keer wat minder. Een paar uur van tevoren moesten we elkaar nog whatsappen om te zien waar we af zouden spreken, en toen bleek ook dat Rene zich niet bij ons zou voegen maar al in de stad was, om te bieren bij zijn favoriete biertent, Het Elfde Gebod. Desondanks spraken Frank, Simon en ik af in de Aker en reden daarna richting hartje Amsterdam, waar er gelukkig altijd parkeerplek is in de garage bij het Centraal Station. Vaak als ik hier in de buurt uit eten ga, ga ik naar Vermeer, maar deze keer liep ik er, bijna met tranen in mijn ogen, langs. We pikten Rene op en liepen daarna door naar het restaurant. Het eerste wat mij opviel was dat er een kat rondliep. "WTF?" was mijn eerste reactie, we zitten toch in een restaurant, dan ga je toch geen huisdieren los laten lopen. Maar kennelijk ben ik te verwend :-), de rest van de mensen in het restaurant scheen zich er geen zorgen om te maken. Maar ik zie mijn eten liever niet eerste los lopen....

Na bestudering van de kaart en een discussie aan tafel die drie keer heen en weer ging kozen we voor een tapas menu van de chef (de grote versie), waarbij aangegeven werd dat we geen dolmades en mosselen wilden en liever ook niet teveel lamsvlees. De eerste ronde van gerechten was uitstekend, goed brood met een aubergine spread die bijzonder smakelijk was. Ook de feta salade was uitstekend en de sardines die geserveerd werden hadden de juiste bite. De tweede ronde was meer vis en vegetarisch georiënteerd. De gamba's waren ok, evenals de inktvis, de geitenkaas met kruiden en warme honing verdient minimaal een aanbeveling, maar ook op tafel werd een bord mosselen gezet. Toen ik nog een opmerking hierover maakte, liep de ober schouderophalend weg. Tja, goed personeel is moeilijk te vinden denk ik dan maar. De derde ronde was de vlees gang. Gyros was goed met een prima tzatziki, de kip met zongedroogde tomaten en olijven was ook een aanrader, heel erg mooi gegaard. En daarbij zaten....twee lamsvlees gerechten. Nu kan ik soms best onduidelijk zijn, maar ook deze keer had de ober kennelijk poep in zijn oren gehad, want iedereen aan tafel had toch de indruk dat we dit duidelijk hadden doorgegeven. De lamsgerechten bleken overigens verder prima heb ik van de tafelgenoten gehoord, maar ik heb ze niet geproefd.

En toen.....toen was het op. Ik geloofde eerlijk gezegd mijn oren niet. We hadden de grote schotel gehad en ik zat gewoon nog met honger aan tafel. Dat vind ik echt slecht voor een restaurant, want het betekent dat de portionering gewoon niet ook is. Om het gat maar op te vullen bestelden we nog vier extra gerechten (gehakt, worst en kip) dat ook allemaal schoon op ging. Om daarna ook nog maar een dessert te nemen (griekse yoghurt met honing en walnoten) en gebruik te maken van het aanbod van het huis om ook de baklava te proeven. Beide zeer ok qua smaak.

Om half elf waren we klaar en vertrokken we uit het restaurant (Frank, Simon en ik gingen naar huis en Rene dook snel de Roode Baron weer in, hij werd er node gemist :-))). Ik blijf met een zeer gemend gevoel over mbt Thalassa. De kwaliteit is prima, zeker voor de prijs die je betaald (200 euro voor ons vieren). Maar ik vond de hygiëne eigenlijk beneden peil (ik heb het nog niet gehad over het feit dat ik alle gangen met hetzelfde bestek heb gegeten en zelfs geen schone bordjes kregen), de bediening simpelweg slecht (niet onbeschoft, maar gewoon onkundig) en het feit dat ik na het initiële diner met honger overbleef levert aftrekpunten op. Een cijfer? Nou vooruit, een 7- gemiddeld, namelijk een 8 voor het eten en een mager vijfje voor de rest en dan laat ik het eten (waarvoor ik in principe naar dit soort tenten ga) zwaarder wegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten