vrijdag 9 december 2011

Een stukske cultuur

Leuk boek om op een leuke manier cultuur te snuiven
Toen ik een tijdje geleden per ongeluk nog eens de Tros Nieuwsshow op de radio langs hoorde komen, bleek er zowaar een interessant onderwerp te zijn. Een kunsthistoricus, Hans den Hartog Jager, die een boek had gemaakt waarin de geschiedenis van Nederland getoond werd aan de hand van een aantal schilderijen die hij in zijn boek liet zien en beschreef. Een bijzonder idee, moet ik zeggen en het sprak mij wel aan. Even verder kwam ik er achter dat dit eigenlijk een soort "deel twee" was. Het eerste deel was een boek dat tachtig van de bekendste werken van Nederlandse schilders ten toon spreidde en daarbij achtergrond over het schilderij en de schilder gaf. Dat sprak mij nog meer aan. Ik vind het altijd leuker in een museum om een rondleiding te krijgen van een gids die ook het een en ander over de getoonde werken verteld. Beste voorbeeld is het Picasso museum in Barcelona, waar de abstracte werken echt gingen leven toen alle verhalen erachter verteld werden. Daarom bestelde ik direct het boek "Dit is Nederland" en ik moet zeggen: het is een aanrader.

Veel werken ken je (denk: de nachtwacht, de aardappeleters, de zonnebloemen, het melkmeisje), maar als je leest over het schilderij en de context waarin het gemaakt is, dan blijft het ook veel beter bij je hangen. Ieder schilderij heeft een pagina voor het schilderij en een of twee voor de beschrijving. Ik denk dat ik de komende tijd er een gewoonte van maak om voor het slapen gaan even een schilderijtje door te nemen! Lekker een kwartiertje ontspannen met een slokje cultuur. Lekker hoor!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten