woensdag 28 december 2011

Sherlock is hot!!!

Jeremy Brett, de enige echte TV/ Film Holmes
Een paar weken geleden blogte ik over het nieuwe Sherlock Holmes boek dat uitgekomen was. Tenminste, ene Sherlock Holmes roman die door de erven Doyle geaccrediteerd was. Het boek, The House of Silk, heb ik inmiddels op mijn Nook staan en eigenlijk is het nu, in deze donkere dagen tussen kerst en oud & nieuw wel een mooie tijd om er eens in te gaan lezen. Maar naast het boek is ook de tweede Sherlock Holmes film met Robert Downey Jr in de hoofdrol uitgekomen, te weten "A Game of Shadows". Ik vond de eerste film marginaal interessant. Erg dun verhaaltje, wel goed geacteerd door Downey, maar het was gewoon niet mijn Sherlock Holmes. Teveel een actie film, waarin Holmes ook nog eens een veredelde Bruce Lee bleek te zijn en gevechten deed in een soort Matrix-achtige stijl. Waarschijnlijk spreekt het de jeugd meer aan dan de trage films of tv serie met Jeremy Brett in de hoofdrol. Maar daarna hoorde ik ook dat er drie nieuwe afleveringen van de serie "Sherlock" gereed zijn. Een ontzettend goede serie met een Sherlock Holmes, maar dan in de tegenwoordige tijd (dus met iPhone gewapend bijvoorbeeld), die wel echt de "geest" van de verhalen van Arthur Conan Doyle weet te vatten. Ze doen er lang over, want drie afleveringen produceren duurde meer dan anderhalf jaar (ik heb de eerste aflevering in het vliegtuig naar New York in augustus 2010 gezien), maar dan heb je ook echt kwaliteit!!! Voor de liefhebbers: op 1 januari om 20.10 uur is op BBC 1 de eerste nieuwe aflevering te zien, te weten A Scandal in Belgravia, vrij naar het verhaal A Scandal in Bohemia. Bij mij staat hij alvast in de agenda genoteerd!!

4 opmerkingen:

  1. Vond de film met Downey erg vermakelijk en het ook met jou eens... Lang leve de echte Sherlock... :-) ietsje minder actie meer vernuft

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Exact, meer intellectuele uitdagingen en even minder de spierballen laten rollen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij zijn echt helemaal fan van de nwe Sherlock, oef wat spannend en een beetje typisch... Goede tip dat er weer 1 kwam, sneu dat ik het nu pas lees HAHA!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik wist het wel en potdomme, ik ben het ook vergeten!! Maar gelukkig is er zaterdag 7-1 op BBC3 een herhaling om 20.00. Kun je het nog net zien voordat de tweede aflevering komt op 8-1!!!

    BeantwoordenVerwijderen