zaterdag 23 juni 2012

Bagel Nash

Twee Bagels en een smoothie, best prima!
In Amsterdam Zuid zitten twee van mijn favoriete winkels: L'Amuse en Le Fournil de Sebastien. Hier te verkrijgen: de beste kazen en het beste brood in Amsterdam. Wat mij echter de afgelopen paar keer dat ik hier boodschappen ging doen opviel, was dat er ook een bagel tentje zat. Nu heb ik een zwak voor bagels, maar ik haal ze toch het liefst bij een van mijn andere plaatselijke favorieten, Gary's Deli. Maar als je nooit iets nieuws probeert, zul je ook nooit nieuwe ontdekkingen doen, dus liep ik toch maar eens Bagel Nash op Olympiaplein 148 binnen. Wat direct opviel was dat het a) erg druk was en b) best wel benauwd was. Ik moest een paar minuten wachten, maar dat was niet erg, want dat betekende dat ik even rustig het menu op me in kon laten werken. Dat waren drie borden vol met verschillende soorten bagels, maar ook zelfgemaakte pizza's (die overigens pas vanaf 16.00 uur verkrijgbaar zijn). En twee borden met verschillende drank. Een flinke overload aan informatie. Mijn oog viel op "Juices & Smoothies", altijd lekker als het warm is. Het werd een Pineapple Sunset (ananas, perzik en papaya). En om de bagels te proberen nam ik er een met humus, tonijn en noten en een met cream cheese, pesto en zongedroogde tomaten. Want zoals mijn grootmoeder zaliger altijd zei: op een been kun je niet lopen en om een oordeel te vellen heb je minimaal een steekproef van n=2 nodig. De bestelling aan de toonbank kon ik doen bij een dame (ik denk een jaar of dertig) met een zwaar Oost Europees accent, de bagels werden klaargemaakt door een Israeli en er liep ook een Noord Afrikaanse jongen rond die het uitserveren en opruimen voor zijn rekening naam. Een mooi staaltje van een goed werkende multi culturele samenleving.

Ik nam een plaatsje op een van de barkrukken bij het raam en kon vervolgens veel van Amsterdam Zuid aan mij voorbij zien trekken. En zelfs in de zaak was het grappig om de bezetting te observeren. Er was een tafeltje met een groep orthodoxe Joden (inclusief zwarte hoeden), twee hoog geblondeerde dames van in de zestig die allebei een klein hondje op schoot hadden, vier mannen die duidelijk uit de bouw kwamen en die bezig waren met het inrichten van de nieuwe Movenpick ijssalon die een paar winkels verderop gemaakt werd en een groep studentes die voornamelijk met elkaar communiceerden via whatsapp en facebook, hoewel ze tegenover elkaar zaten.

Na een kleine tien minuten werden de bagels geserveerd. Wat viel mij direct op? De bagels werden aan twee kanten belegd (zie foto) en met bestek geserveerd. Dat stond mij eigenlijk tegen, want een bagel eet je niet met bestek maar met je handen. En de twee delen horen op elkaar te liggen. Het deed aan de smaak niet af. Die was prima, alleen wel heel anders dan bij Gary. Toen ik even met de eigenaar sprak (dat bleek de Israeli te zijn die de bagels belegde), gaf hij aan dat je twee soorten bagels had. Of eigenlijk een en de andere is er een afgeleide van, volgens hem. Bagels komen uit de Joodse keuken en dat zijn de bagels die hij maakte. Bagels zijn echter bekender geworden in de Verenigde Staten, waardoor ze daar mee geassocieerd worden. En dat is de vorm (qua beleg) die je meer bij Gary's Deli tegenkomt. Je ziet: je leert elke dag weer wat bij.

En het eindoordeel? De smoothie van Bagel Nash wint het van de yoghurt shakes bij Gary's Deli, maar qua bagel ga ik toch voor mijn oude vertrouwde stekkie. Maar als afwisseling, is Bagel Nash een goede toevoeging. Hopelijk dat ze binnenkort alleen een keer airconditioning inbouwen.

1 opmerking: