vrijdag 7 maart 2014

Paddestoelen uit Haarlem

Prachtige selectie paddestoelen op de Botermarkt
In Haarlem kun je de lekkerste dingen kopen. Een van de plekken waar je echt bijzondere zaken tegen kunt komen, is de Botermarkt. Deze week was ik hier op vrijdag en kwam ik een kraam tegen, die ik nog niet eerder had gezien. De specialiteit hier was een bijzonder groot assortiment aan paddestoelen. Er lagen diverse soorten die ik natuurlijk wel al kende, zoals d oesterzwam, shi-take, cantharel en diverse soorten champignons, maar er lagen er nog veel meer waar ik nog nooit van gehoord had. Wat te denken van Pied deMouton, duinvoetjes, amandel paddestoelen, nameco, akkerpaddestoelen en de roze oesterzwam? Voor mij volstrekt onbekend allemaal, maar ze zagen er prachtig uit en de geuren waren ook verrukkelijk. Omdat we 's avonds een frittata gingen maken met paddestoel vulling, vroegen we de dame achter de stand om een mooi selectie voor ons te maken, paddestoelen met een bite die goed bij het eiergerecht zouden passen. Nou, dat is zonder meer gelukt, want 's avonds bij de bereiding kwamen de aroma's mooi los en kregen we een ware smaaksensatie te verwerken. Echt geweldig hoe dit bij elkaar komt (en ja, de amandel paddestoel smaakt echt naar amandel, ongelofelijk gewoon!). Absolute aanrader, deze kraam is elke vrijdag op de Botermarkt te vinden. Overigens, goedkoop is het niet: 300 gram kostte ons toch 14 Euro (en dan hadden we niet de truffel die 10 gram voor 6 Euro is), maar het is het zonder meer waard. Aanrader!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten