zondag 7 maart 2010

Zo denkt Steve!

Vorige week kreeg ik een aardig pakketje boeken binnen. Zo heb ik twee fantasy romans bestelt die zich in de wereld van Dragon Age afspelen (prequels op de game DragonAge: Origins). Meer op het werkterrein heb ik de bestseller "Wat zou Google doen" binnen gekregen (die kreeg Pascal Herijgers ook bij zijn vertrek bij Rabobank) en ook het nieuwe boek van Seth Godin ("Onmisbaar").   Maar het boek waar ik direct in begonnen ben te lezen is het boek "Zo denkt Steve" van Leander Kahney. Ik moet zeggen: het boek leest heel erg lekker weg. Het is een geschiedenis van Apple en dan met name de rol die Steve Jobs (want daar gaat het natuurlijk over) hierin speelt. Het laat zien hoe Jobs Apple bestuurt, welke posities hij daarin inneemt (een micro micro manager die van alles tot op de kleinste details op de hoogte wil blijven en mee wil discussieren), maar ook dat hij, als oprichter van Pixar juist een heel andere positie in kan nemen (omdat hij vindt dat hij daar te weinig kennis van zaken heeft om op zo een manier te besturen). Ieder hoofdstuk eindigt met een aantal lessen van Jobs, waarbij de eerlijkheid gebied te zeggen dat die ook heel veel andere management boeken terug hadden kunnen komen ("wees eerlijk tegen je medewerkers, ook in slechte tijden", daar gaat natuurlijk niemand tegen zijn). Ik heb in het boek in ieder geval alweer een nieuw werkwoord geleerd (dat is "GeSteveD worden", wat zoveel wel zeggen als even de oren gewassen krijgen met als extremis in de lift ontslagen worden). En ik ben nu al fan van les 4: "trek toptalent aan, hou het vast en ontsla alle domkoppen!". Heerlijk al die nuance, die Jobs is een man naar mijn hart :-))!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten