donderdag 9 september 2010

Voorlezen

Één van de hoogtepuntjes van mijn dag is bijna elke dag het voorlezen voor Daan en Jeroen vlak voordat ze naar bed gaan. Dat is echt wat "quality time" dat je met de kinderen samen besteed. Aangezien Daan nu al wat ouder begint te worden ("ik ben al 8,5 hoor!!!"), worden de boeken nu ook voor papa en mama wat interessanter. Na rupsje nooitgenoeg en "ik wil de maan" zijn we nu toe aan Deltora en de Griezelbus, terwijl ook Jeroen wat meer verhaal en wat minder plaatjes wil (terwijl natuurlijk ook stripboeken nog favoriet zijn als ze zelf gaan lezen). Het is een heerlijk intiem momentje waarbij de jongens vaak helemaal tegen je aan kruipen als het spannend wordt en waarin je een flink stuk creativiteit kwijt kan.


Ik heb er zelf dus ook veel plezier in. Dat is belangrijk, want als je het ongeïnteresseerd afraffelt, dan merk je gelijk dat de jongens daar doorheen prikken en zelf ook minder luisteren. Vanavond  net na het voorlezen zat ik eigenlijk eens te denken of er nu een reden is waarom ik het zo leuk vindt om te doen. Ik denk toch dat de oorsprong daarvan komt uit mijn vroege jeugd. Mijn moeder (ook wel "oranje oma" of Leny genaamd) las mijn zuster en mij heel veel voor. Ik herinner met nog echt avond aan avond op camping de Lucht waar het ene boek na het andere erdoor ging, waarbij soms de vrije interpretatie groter was dan hetgeen op papier stond. En er werden hele voorraden met stemmetjes uit de kast gehaald. Daniëlle en ik vonden het prachtig en we genoten er heel erg veel van. TV was echt niet nodig, want door het beeldend voorlezen (soms van de echt meest suffe boeken die er waren, 99 cent boekjes uit de campingwinkel) maakte je eigen fantasie de meest mooie films, gebaseerd op de verhalen die je in geuren en kleuren verteld werden.

Ik weet 101% zeker dat daardoor mijn eigen woordenschat vele malen beter ontwikkelt is, dat ik een veel beter begrip heb gekregen waarom het belangrijk is je zinnen goed te formuleren en dat mijn eigen creativiteit daar zeker een extra impuls van heeft gekregen. En ook de lust en interesse voor het lezen komt daar vandaan. Mama, bedankt voor dit prachtige cadeau dat je ons in onze kinderjaren gegeven hebt en ik zal er zeker zorg voor dragen dat het aan onze kinderen doorgegeven wordt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten