zaterdag 17 maart 2012

Minecraft

Jeroen aan de Minecraft!
Bij de kinderen in huize Janssen is er sinds enige tijd een nieuwe rage: Minecraft. Ik heb geprobeerd het te begrijpen, maar dat bleek redelijk ambitieus voor mij te zijn. Waar het in het kort op neer komt, als ik het goed weer kan geven, is dat je door een wereld kan wandelen en daar allerlei gebouwen kan bouwen, verbouwen, herbouwen en afbreken. Dat kan ik nog net bevatten, maar daarna hield het redelijk snel op. Je kunt er samen met een vriend optrekken (ik neem aan een beetje wat er ook bij Second Live ook mogelijk was), waarna je ook zombies tegen kan komen of je zelfgebouwde huis kunt uitbreiden met een setje kippen of koeien. Ook kun je met grondstoffen verschillende producten maken. Maar wat er echt ontbreekt, voor mij dan, zijn opdrachten. Wat moet je nou eigenlijk doen? Dat wordt niet duidelijk of misschien beter: het ontbreekt. De jongens schijnen dat helemaal niet erg te vinden, want ze hebben plezier voor tien (en 25 miljoen andere mensen hebben ook dit spel minimaal een keer gespeeld). Zelfs zoveel, dat naast het zelf spelen ook het kijken van Minecraft filmpjes op Youtube een vaste prik geworden is. Favoriet zijn de avonturen van Party Penguin en Midnam (Rens en Sam in het echte leven), waarbij de meligheid er vanaf druipt. Ik kan er zelf niet heel erg om lachen en ik begrijp Minecraft ondanks verwoede pogingen van Daan en Jeroen om het mij uit te leggen nog steeds niet ("papa, jij betn echt heel dom in Minecraft", als ik Jeroen quote), maar andersom: ik kan er weer heel erg van genieten dat zij er zoveel plezier van hebben.

1 opmerking:

  1. Een collega die het wel leuk vind21 maart 2012 om 18:51

    Je moet meer op het creatieve vlak denken. Je kunt dingen maken, verzinnen of nabouwen.
    Laat ze eens een spoorbaan bouwen van powered rails met minecards :)

    BeantwoordenVerwijderen