|
Steven over het einde van Kodak |
De wereld om ons heen veranderd sterk en snel. Dingen waarvan we twintig jaar geleden dachten dat die voor altijd in ons leven zouden blijven of bedrijven die marktleiders waren, zij inmiddels voltooid verleden tijd. Daarom is het goed om de blik op de toekomst te houden. Iemand die daar bijzonder goed en inspirerend over kan vertellen is
Steven van Belleghem. Hij is een expert op het gebied van social media en digital marketing. Vorige week woonde ik een presentatie van hem bij, waarin hij de aanwezigen meenam in zijn beeld op de ontwikkelingen die ons nu al tegemoet gaan komen. Een van die bewegingen was de verdere introductie van "wearables", zoals de Nike Fuelband, Jawbone of Fitbit (het apparaat wat ik zelf al heb), waarbij de op handen zijnde iWatch waarschijnlijk weer een nieuwe impuls hier gaat geven en waarmee de "mensurabel self"-gedachten weer dichterbij komt (jezelf vervatten in een groot aantal kerngetallen en data, om te zien hoe gezond je bent, hoeveel je bewogen hebt, wat je hebt gegeten etc etc). Daarnaast vertelde Steven ook over bedrijven die tot voor kort een "household name" waren, maar inmiddels bij het grof vuil staan, met daarbij Kodak als grootste voorbeeld. Ooit stond Kodak synoniem met fotografie en waren er mensen in het innovatieteam van Kodak die al bezig waren met digitale foto's toen wij daar nog niet eens aan dachten, maar de directie van Kodak besloot verder de markt voor fotorolletjes te melken en het resultaat daarvan kennen we.
Steven gaf een aantal mooie voorbeelden van baanbrekende technologie, gekoppeld aan baanbrekende klantbedieningen (mooi om te zien dat hij in zijn standaard presentatie ook het Rabobank Hypotheek Dossier als voorbeeld gebruikt, daar was ik mega trots op). Het zorgde ervoor dat ik me enerzijds wel hip voelde (want een concept als AirBNB kende voor mij natuurlijk weinig geheimen meer :-)), maar aan de andere kant een computer analfabeet, want er waren toch een flink aantal nieuwe zaken voor me. Het betekende in ieder geval dat na de presentatie op mijn iPhone de apps AliBaba (de grotere versie van eBay), Uber (die al bijna al het normale taxiverkeer in diverse grote wereldsteden op zijn kop heeft gezet) en Hipmunk (zoeken naar reizen op een andere manier, waarbij ook een grote klantconnectie ontstaat tov bijvoorbeeld bokking.com) heb staan. Allemaal aanraders om in ieder geval eens naar te kijken, los van of het blijvertjes zijn. Mocht je ooit de mogelijkheid hebben om een lezing van Steven bij te wonen, dan zeker doen. Bijzonder entertaining, maar met een uitstekende doorkijk naar de (nabije) toekomst. Ik heb er in ieder geval mega van genoten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten