zaterdag 4 januari 2014

Waze

Waze helpt je op weg!
Sinds mijn vorige auto heb ik geïntegreerde navigatie. Ik was het namelijk zat om een TomTom aan mijn raam te moeten bevestigen die vervolgens eerst een kwartiertje de ether af moest zoeken naar een signaal van een satelliet om me daarna naar de gewenste bestemming te leiden. Zowel in de C5 als nu in de Passat werkt het subliem. Er is echter een nadeel: de navigatie even meenemen uit de auto kan niet (tenzij je bij het dievengilde hoort, maar ja, dan zie ik hem nooit meer terug). Dat betekende dat als ik een andere auto moet rijden die deze mooie geïntegreerde oplossing niet heeft, ik de Sjaak ben, want nog de wek met behulp van borden en kaarten vinden, dat is iets wat ik altijd al lastig heb gevonden. Maar geen nood, sinds de verschijning van de smartphones zijn er diverse apps die navigatie aanbieden. Sommige gratis, sommige voor een hoge prijs (zo kost de TomTom App toch nog steeds een coole 79 Euro). Na hier en daar wat gratis apps uitproberen, ben ik uiteindelijk gevallen voor Waze.

Waze pretendeert meer te zijn dan alleen een navigatie app, maar brengt er ook social media aspecten in. Zo kun je bv files en ongelukken melden, of aangeven dat de politie staat te flitsen of nog heel veel meer dingen. En als je de app gewoon mee laat lopen als je rijdt, stuurt hij ook continue info op naar Waze die weer gedeeld wordt met je collega automobilisten en op basis van die info worden de kortste routes bepaald. Erg leuk voor sommige mensen, maar ik gebruik hem eigenlijk alleen om te navigeren naar een adres en verdomd, dat doet hij echt geweldig. Wil je voor de zekerheid een navigatie app op je telefoon hebben staan (naast natuurlijk Google Maps, maar dat is zo een open deur.....), dan raad ik Waze ten zeerste aan. Oh ja, in de auto bij gebruik wel de telefoon gelijk even aan de oplader leggen, want het is wel een batterij vretertje!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten