vrijdag 7 februari 2014

Nog een school.....

Et tu, Brutus....?
In de queeste om voor Daan de best passende school te vinden, was het vandaag de beurt aan het Stedelijk Gymnasium. Een van de oudste scholen van Nederland is prachtig gelegen aan het Prinsenhof in het centrum van Haarlem, eigenlijk net achter een van de leukste ontbijtplekjes van Haarlem, Anne & Max. Wat mij het eerste opviel was dat het erg druk was: kennelijk heeft de school een grote aantrekkingskracht, want het is een categoriaal gymnasium, dus geen mav, havo of zelfs atheneum. Er is dus kennelijk toch nog wel veel belangstelling voor de klassieke culturen en talen. Bij binnenkomst werden we door een van de docenten opgevangen, maar vervolgens snel aan een van de brugklas leerlingen gekoppeld, die ons een rondleiding gaf door beide gebouwen die het Stedelijk Gymnasium beslaat. Zo kwamen we langs wiskunde (waar Daan 8 van de 9 toetsvragen goed had en baalde dat hij er 1 fout had :-)), geschiedenis, gymnastiek (toch 5 uur per week, vond ik nog best veel), biologie, natuurkunde, beeldende kunst (waarbij ik echt onder de indruk was van de kwaliteit van de werken die er gemaakt waren) en, uiteindelijk klassieke talen. Daar viel mij op dat er heel veel jonge docenten waren, dat is wel wat anders dan de ongelofelijk oude lijken mevrouw Zijderveld en mevrouw Veldhuizen die mij op het Spinoza Lyceum Latijn en Grieks onderwezen. Ze konden er ook erg geënthousiasmeerd over vertellen, ik kreeg bijna zin om weer eens een Grieks drama te gaan kijken. Om 17.30 uur vertrokken we weer vanuit Haarlem, met een goede indruk van de school. Het wordt er niet makkelijker op voor Daan om een keuze te maken, maar mijn persoonlijke gok is dat het uiteindelijk tussen het Ichthus en het Stedelijk Gymnasium zal gaan. Spannende tijden!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten