vrijdag 28 februari 2014

De kazen van Abraham Kef

De kazen van Kef in de winkel
Mijn favoriete kaaswinkel is al jaren L'Amuse. Van diverse mensen had ik echter gehoord dat een andere winkel in dezelfde categorie zou zitten. Het betrof dan Abraham Kef, de fromagerie die al meer dan zestig jaar opd e Marnixstraat gevestigd is. Ondanks enkele malen het idee gehad te hebben om langs te gaan, was het er tot nu toe nog niet van gekomen. Maar eens moest de eerste keer zijn, dus greep ik het feestje ten gelegenheid van de verjaardag van Ans en Daan aan om de kazen van Kef uit te gaan proberen. De winkel is gevestigd in een mooi oud pandje, waar je met een trapje naar beneden gaat om bij de daadwerkelijke winkel te komen, waar prachtige kazen, heerlijke taps en ambachtelijk brood je toelachen. Daar wordt iemand die op alledrie deze dingen gek is natuurlijk wel heel erg vrolijk van!

De kazen van Kef bij ons thuis
Het eerste wat me opviel was dat het er in ieder geval substantieel minder waren dan de selectie van L'Amuse. Maar goed, het waren er nog steeds genoeg om wat moois uit te zoeken. Het begin was echter niet zo veel belovend. Mijn eerste verzoek om om een mooie buffel mozzarella, maar deze bleek niet aanwezig te zijn omdat Kef dit als een seizoensproduct ziet. Daarna vroeg ik om geraspte parmezaanse kaas, maar raspen bleek niet mogelijk te zijn omdat men bezig was om zakjes kaas voor de kaasfondue te maken. Gelukkig was het daarna een stuk beter en kon ik een paar mooie kazen inslaan, waaronder de specialiteit van Kef, genaamd "Het Peertje van Kef", een lichte blauw schimmel kaas en een rood flora, ingelegd met een poeder van hazelnoot. Het werd een mooie selectie, in ieder geval zo ziet het eruit. Zaterdag maken we de kazen soldaat, dan zullen we eten of de kwaliteit ook in de buurt van L'Amuse komt!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten