woensdag 21 oktober 2009

Forbidden Forest



Mijn eerste computer was een Commodore 64. Je kunt bijna niet meer geloven hoe snel dat zich eigenlijk ontwikkeld heeft. Ik weet nog dat mijn eerste spelletje Pirate Adventure was (overigens via iFiction nu te spelen op internet). Dat stond op een cassette bandje dat aan de computer zat en het duurde 15 minuten voordat het spel ingeladen was (en dan gign het ook nog eens 1 op de 4 keer fout en moest je weer opnieuw beginnen). En je had ook bladen waarin code listings stonden die je over moest typen en dan had je een spelletje (hier heb ik veelvuldig de term syntax error en checksum error geleerd). Hoewel ik een groot liefhebber was van adventure games (leuk met tekeningen, maar de tekst adventures van Infocom waren favoriet), was uiteindelijk mijn aller favorietste spelletje Forbidden Forest. Hierin had je een pijl en boog en moest je diverse tegenstanders neerschieten (hoe verzin je het, wat een concept :-)). Allemaal hadden ze hun eigen zwakheden, die moest je uitzoeken en dan snel en accuraat handelen. Nu had ik vandaag een nostalgische bui, dus ging ik even surfen op internet om eens te kijken of ik het spel kon vinden. Dat was niet zo moeilijk, maar zoals met zoveel van dat soort zaken had ik het beter even bij de herinneringen kunnen laten. Als je wilt weten hoe Forbidden Forest eruit zag en hoe het speelde, dan kun je dat via een demo op Youtube bekijken. Dan ziet het er wel heel erg knullig uit en vele malen minder cool dan in mijn geheugen gegrift stond. Nu moet je het natuurlijk altijd in de tijdgeest zien, en toen was het wel degelijk een toppertje en heb ik er echt heel veel uren speelplezier van gehad, maar ik moet toch zeggen dat ik het beter in mijn hoofd had kunnen naspelen ipv nog eens het hands on te proberen. Ik denk dat ik andere klassiekers zoals Realms of Impossibility, Castles of Dr Creep, Jumpman en Beach-Head maar even laat zitten om op te zoeken. 

1 opmerking:

  1. Door jouw schuld ben ik nu een pc versie van de castles of Dr. Creep aan het downloaden!

    BeantwoordenVerwijderen