zaterdag 7 juli 2012

Audioboek

Op een SD kaartje is makkelijker dan 19 cd's
Een maand geleden kwam de tweede tv serie van A Game of Thones tot een einde. Dat liep erg spannend af en wachten op de nieuwe serie ging wel een tijdje duren. Maar ja, het is een serie die gebaseerd is op boeken van George Martin, dus waarom zouden we dat niet "oldschool"  op gaan lossen en de boeken vanaf deel drie dan maar eens gewoon te gaan lezen? Dat is een samenloop van omstandigeheden, want a) de boeken zijn per stuk bijna 1.000 pagina's dik en b) ik heb (of maak) niet zoveel tijd om te lezen. Vriend Simon heeft daar al jaren een oplossing voor, namelijk het luisteren via een audioboek tijdens het woon-werk verkeer. Maar een boek als "A Storm of Swords" (het deel drie uit de serie) vindt zijn weerslag op 19 CDs en dan heb je altijd het probleem dat iemand weer een keer de cd uit de speler haalt en weet je niet meer waar je gebleven bent. Maar de techniek staat voor niets en in mijn nieuwe Volkswagen Passat is het mogelijk om een SD kaartje in te brengen en dat dan af te spelen (kan ook met een USB stick of mijn iPhone, maar die aansluiting zit verstopt, terwijl de SD opening naast mijn navigatie systeem zit). Dat wilde ik wel eens proberen, dus downloade ik de Audible versie en ik kan niet anders zeggen dan dat het werkt als een trein (of misschien als een Volkswagen, leve de Duitse degelijkheid) !! 

Het was even inkomen, want de TV serie en het boek verschillen op details op enkele onderdelen, dus het eerste uur was dat even uitlijnen op elkaar. De voorlezer is niet zo erg goed in het doen van vrouwen stemmen (zeker niet vrouwen stemmen in bepaalde toestanden :-)) en soms klinken mensen wel echt heel anders dan je gewend bent, dus dat is ook even schakelen. Maar verder is het helemaal prima en kan ik lekker luisteren als ik naar mijn werk rijdt (dan zijn reizen Halfweg - Eindhoven ook wat minder erg :-)). Dat kan ik nog wel even volhouden, want het boek is omgeslagen in 104 files van elk 30 minuten, dus 52 uur luisterplezier. Ik zit nu op een kwart. En na dit boek staan er in ieder geval nog twee klaar. En wellicht is als ik die boeken allemaal "gelezen"  heb, inmiddels deel zes wel uit :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten