dinsdag 17 juli 2012

Pennywise

De beste CD van Pennywise
Wat is Spotify toch een heerlijk iets. Afgelopen week wilde ik een nummer van een van mijn punkrock favorieten luisteren. Het ging om Pennywise en door op de naam te zoeken, zag ik dat er een nieuw album uit was. Oh ja, dat had ik inderdaad een tijdje geleden gelezen en daar was ik wel erg benieuwd naar, omdat het het eerste album was met hun nieuwe zanger, Zoli Teglas (ook zanger van Ignite). Omdat ik toch wat administratie moest doen, was het een mooi moment om de plaat eens te luisteren. Klinkt erg lekker, maar mijn gedachten vlogen spontaan terug naar 1995. Bij MusicLand had ik de CD "About Time"  gekocht en die klonk als een klok. Door mijn muziek adviseur van MusicLand werd ik erop gewezen dat Pennywise ook op kwam treden in Nederland. Een telefoontje later had ik Rene geschaakt om mee te gaan en nog een belletje daarna waren ook Simon en Frank van de partij. Locatie was De Melkweg, op dat moment de punkrock tempel van Nederland. Het was tot aan de nok toe uitverkocht en vanaf het eerste moment dat de klanken van "About Time" door de zaal klonken was het een feest. Voor de stagedivers onder ons was het een zware opgave, want ik heb zelden zoveel mensen het podium op zien komen en er weer af zien duiken. En tijdens een van de korte pauzes die de band nam vroeg de gitarist Fletcher (een boom van een kerel in wiens handen zijn gitaar op een speelgoed versie leek) een Bacardi Cola, die spontaan vanaf de bar door de zaal heen gemanoeuvreerd werd en binnen enkele seconden de weg naar Fletcher had gevonden. En als afsluiter werd Bro Hymn gespeeld (toen nog door Jason Thrisk, die een jaar later zelfmoord zou plegen), waarbij de halve zaal op het podium stond.

Het was een geweldig concert. Aan het eind van het optreden kocht Frank de CD en besloten we een afzakker te halen bij Sam Sam (toen een van de rock cafes van Amsterdam, daar zijn er niet veel meer van over...). We overtuigden de barman ervan dat hij een geweldig optreden gemist had en hij wilde wel eens horen waar we het over hadden. Dus hup, de CD in de speler en van A tot Z afgespeeld, enkele wild meezingend en alle vier spontaan mee headbangend. Een memorabel slot aan een geweldige avond. Helaas, veel van dit soort concerten worden er niet meer gegeven......en ik kom net tot de conclusie dat ik begin dit jaar ook al het concert van Pennywise gemist heb (toen ook in de Melkweg). Toch wat beter opletten, zelf......

1 opmerking: