maandag 2 juli 2012

Borgen

Weer een goede Scandinavische serie
Het afgelopen jaar heb ik erg genoten van drie Deense series. The Killing 1 & 2 en The Bridge blonken uit in een uitstekende vorm van acteren en het maken van zeer onverwachte wendingen. Zelfs het feit dat ik van het Deens echt geen woord kan volgen (iets wat me bij enkele pogingen om een Japanse film te kijken uiteindelijk ertoe heeft aangezet om de film na enkele minuten af te zetten), deed hier niets aan af. Een paar weken geleden zag ik in Het Parool een advertentie voor Borgen (letterlijke vertaling: De Burcht, bedoelde vertaling: De Overheid), een nieuwe serie van de makers van The Killing. Deze keer niet als startpunt een moord, maar een verkiezingsstrijd (he, die was er ook in The Killing 1, maar dat ging om het burgemeesterschap van Kopenhagen) die op miraculeuze door een afgeschreven politica gewonnen wordt. De eerste aflevering belooft alweer veel goeds, met als hoogtepunt Birgitte Nyborg die zich in een niet passend zwart pakje probeert te hijsen, terwijl haar man meelijwekkend toe staat te kijken. En ja, als je in het in het echt ziet is het veel leuker :-).  Al diverse wendingen (sommige verwacht, sommige erg onverwacht), alweer vier verhaallijnen die door elkaar gaan lopen en in een aflevering al meer dan dat je in sommige andere series in vijf afleveringen te zien krijgt. Lijkt mij in ieder geval een aanrader, maar dat gaan we de komende dagen eens verder onderzoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten