zondag 22 juli 2012

Orandaya

Sushi with a smile
Het was alweer een tijd geleden dat ik een Groupon bon te gelden had gemaakt, maar zaterdag was het weer zover. Deze keer ging ik samen met Rene naar Orandaya, gevestigd in de Scheldestraat in Amsterdam. Van buiten is het redelijk onogenlijk en ik vraag me af of ik zonder de bon naar binnen was gegaan, maar binnen viel het heel erg mee. Wat direct opviel was het hoge percentage Japanse bezoekers in het restaurant, meestal een teken dat het met de kwaliteit wel goed zit, hopen maar dat dat nu ook zo zou zijn. Een tafel aan het raam was nog vrij en na inlevering van mijn Groupon hoefde de kaart niet meer aangeleverd te worden, want het menu stond al vast. Onze serveerster, die half Nederlands, half Japans bleek te zijn zette snel de eerste gang op tafel, drie kleine gerechtjes (soja boontjes, komkommer en wortel/ aardappel) die een prima start waren. Daarna kreeg haar Japanse zijde even de overhand, want de gangen kwamen wel heel erg snel voorbij, maar na een kleine tip ging ze weer over op de voor ons fijnere Europese vaart. Na een tonijnsalade kwam voor mij het hoogtepunt van de avond, namelijk het plateau sushi. Ik kreeg een flashback naar Ki-Sushi in Brooklyn, hoewel deze er net iets minder uit zagen kwam het erg in de buurt. En niet alleen hoe het eruit zag, maar ook de smaak. En wie mijn blog wat langer volgt weet dat ik bij Ki-Sushi een van de beste sushi's uit mijn leven heb gegeten. Dat zegt dus wel iets!

Uitstekende tempura
Na de sushi volgde nog wat warme gerechten zoals tempura van garnalen en asperges en klassiekers als yakatori en beef teriyaki.  Daarna was het menu afgelopen, en volgde de enige teleurstelling van de avond. Ik wilde graag nog een extra sushi bestellen, maar na navraag bleek er in de keuken niet genoeg sushi rijst meer te zijn (en dat voor een Japans restaurant). Grrrr.....dat was wel erg jammer, maar misschien is het een aanleiding om snel weer terug te komen, want dat is Orandaya meer dan waard. Na een kopje Japanse groene thee en een bolletje sesamzaad ijs, kregen we de additionele rekening die zo maar opgelopen was naar 25 Euro. Alleen de drank natuurlijk, die niet inbegrepen was bij de Groupon, maar als het water San Pelegrino is, er een paar biertjes bij zitten en ik nog een glas van een zoete Japanse mix had, mag dat geen naam hebben :-). Geheel tegen onze gewoonte in waren we deze keer niet degene die als laatsten het restaurant verlieten, maar lieten we nog een groep achter ons. Maar het was een "tot ziens"  en geen "vaarwel", want hier gaan we zeker nog eens terugkomen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten