donderdag 14 februari 2013

Paardenvlees

Een lekker hapje
De afgelopen dagen is er een rel ontstaan die steeds groter wordt. Paardenvlees wordt vermengd met rundvlees en in gerechten in de supermarkt gestopt zonder dat het erbij vermeld wordt. Dat is natuurlijk niet netjes, want alles wat in een gerecht zit moet je natuurlijk terug kunnen vinden om zelf een keus te kunnen maken. De drijfveer lijkt duidelijk: simpelweg geldelijk gewin, want paardenvlees is goedkoper dan rundvlees. Dat mensen het lastiger vinden om paardenvlees te eten ipv rundvlees is qua geschiedenis wel te begrijpen, omdat het edele dier natuurlijk dichter bij de mens stond als de koeien en het voor sommige in dezelfde categorie valt als het eten van een kat of een hond. Maar dat is een gevoelskwestie, want veel verschil is er verder natuurlijk niet. Wat mij echter wel echt shockeerde was dat een van de bekendste steakhouses van Amsterdam, Piet de Leeuw, na enkele geruchten opbiechtte dat dit restaurant al sinds 1949 alleen maar paardenbiefstuk serveerde!!! Ik heb hier wel eens gegeten en heb daar nooit wat van gemerkt en ik weet dat het me toen uitstekend smaakte (op de kaart staat ook echt "biefstuk", geen ossenhaas of entrecote, dus dar kan hij niet op gepakt worden). Maar of ik er nog eens ga eten, dat denk ik niet meer. Het bewijst dus maar weer eens dat of we iets "lekker"  vinden niet alleen in de smaak zit, maar juist ook in ons hoofd.

1 opmerking: