zondag 19 december 2010

En mijn tafelheer is Plato

Filosofie in een eigentijds jasje
Het is een flinke tijd geleden dat ik een boek heb gelezen wat niet in de categorie "werk" (ik noem management en agile aspecten), " Science Fiction & Fantasy", "Thrillers of detectives"  of " comics"  viel. Maar voor je persoonlijke ontwikkeling is het natuurlijk goed om he horizon altijd verder proberen uit te breiden. Zo heb ik nog steeds het voornemen om " A short history of nearly everything" te lezen, maar als ik het boek optil, dan houdt het fysieke gewicht mij alleen al tegen :-). Maar vorig jaar kocht ik voor Ans het boek "Nietzsche en Kant lezen de krant",  waarin de huidige situatie in de maatschappij in het licht van enkele beroemde filosofen wordt beschouwd, op een manier die nog goed te volgen is.  Het boek is geschreven door Rob Wijnberg, tegenwoordig hoofdredacteur van NRC Next, maar ook de "jonge God van de Nederlandse filosofie". Het nieuwe boek van Wijnberg heet "En mijn tafelheer is Plato", waarin hij doorborduurt op de aanpak die hij in het vorige boek liet zien. En verdomd, het is er alleen maar beter op geworden. Natuurlijk kun je het boek gewoon van a tot z lezen, maar het leent zich er ook uitstekend voor om het hoofdstuk eruit te pikken wat je op dat moment het meest aanspreekt, het zijn als het ware losse essays. Vanmiddag, zittend bij de open haard, koos ik voor het hoofdstuk "Geert Wilders en het populisme", wat een mooie verhandeling geeft over de gespannen verhouding tussen democratie en populisme en hoe Wilders met retoriek de linkse thema's de zijne maakt en daarmee de concurrentie alle wapens uit handen neemt en waarom het proces tegen Wilders een doodgeboren kind is. En het was wel aardig om de tria politica van Montesquieu in een eigentijdse versie voor bij te zien komen (wel verrassend hoe actueel dat nog steeds is, terwijl het toch alweer bijna 300 jaar geleden geschreven is).

Al met al een mooi boek, waar je als je een uurtje de tijd hebt, een stevig stuk in kunt lezen. Goed voor de verruiming van je geest, en dat zonder chemische hulpmiddelen. Een "must read" voor iedereen die de klassieken op de huidige tijdgeest los wil laten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten