zaterdag 18 december 2010

Keuze voor het kerstdiner

Het boek dat dit jaar met kerst het meest gelezen wordt
Volgend weekend is het alweer kerst. Tjemig, dit jaar is wel weer snel voorbij gegaan. Maar goed, niet getreurd, kerst is " the season to be jolly", maar dat moet je dan wel een beetje voorbereiden. De eerste kerstdag is voor ons een oase van rust, want we gaan nergens heen en er komt niemand langs. Culinair gaan we helemaal los, want Daan en Jeroen vonden het een tijd geleden " zo gezellig en lekker" om te steengrillen (uiteraard na een rondje bowlen :-)), dat we dat met hen gaan doen. Uiteraard wel de luxe versie, dus niet alleen maar de balletjes gehakt en slavinkjes, maar ossenhaas en kalfsfilet voeren de boventoon, terwijl Ans nog een Ayurvedische variant uit moet doktoren (doen ze steengrillen in India??). Voor tweede kerstdag, als de hele familie langs komt, moest het over een andere boeg, en ben ik maar te raden gegaan bij een van mijn favoriete tv koks, de onvolprezen Gordon Ramsay. Zijn boek 100% Ramsay haal ik eigenlijk te weinig uit de kast, want de keren dat ik hier iets uit gemaakt heb, was het helemaal geweldig (met onder andere een geweldige sessie om een hele zalm te bereiden, een ervaring die ik iedereen met een grote oven aan kan raden!!). Gordon stelde deze keer zeker niet teleur en ik kon vrij rap een mooi drie gangen menu samenstellen, bestaande uit geroosterde Sint Jakobsschelpen (ik zal voor Danielle en Leny waarschijnlijk naar iets anders op zoek moeten), Maleisische kip en Gordons fameuze appeldessert. Tussen de kip en het dessert ga ik een mooi selectie kaas van L'amuse uitserveren en na het dessert nemen we een heerlijke Nespresso, die luister bijgezet zal worden met bonbons van Puccini (een feest voor de echte liefhebber van chocolade!).

Vinologisch komt er ondersteuning vanuit Martijn Verkerk van Smaragd Wijnen die een mooie selectie wijnen voor de feestdagen heeft geselecteerd, waaronder een sublieme Tokaji uit 2008, van Chateau Megyer, de liefhebbers van dessert wijnen kunnen echt gaan genieten. Ik denk dat hierna de gasten voldoende gespijsd en gelaafd zijn om de derde kerstdag het op het gebied van eten en drinken wat rustiger aan te doen :-).

2 opmerkingen: