zondag 24 oktober 2010

Agile ontwikkelingen

Sinds begin dit jaar wordt binnen mijn programma op diverse plekken software ontwikkeld gebruik maken van de Agile ontwikkel methodiek. Tot nu toe erg succesvol. Omdat de lezers van mijn blog denk ik in twee categorieën uiteen vallen (de ene helft weet al wat het is en de andere helft "couldn't care less") laat ik de inhoudelijke verhandeling even achterwege. Wat wel opvallend en in het oog springend is, zijn de fysieke verschillen die zich de afgelopen tijd hebben voorgedaan. Meest opvallende zijn de borden die overal op de zevende verdieping van Jansoensborch te vinden zijn. Deze borden hebben de plek ingenomen van vele planingen in MS-Project of Open Workbench en dat op zich is al winst (iedere projectmanager die tijd spendeert aan schijnzekerheid van zo'n tool mag direct op straat gezet worden!!). Ieder project heeft inmiddels een eigen prikbord gekregen, waarmee we Overtoom ongeveer leeggekocht hebben en mijn assistente Nathalie tot waanzin wordt gedreven als er een projectmanager voor haar bureau staat voor een bestelling (ook met de benodigde 3M stickers om alle acties op op te schrijven).

Overigens krijg ik wel flash backs naar vorige levens (denk ik...). De borden hebben de plaats ingenomen van  de kampvuren die vroeger door holbewoners (het projectteam) aangestoken werden. De stam (het team) verzamelt zich om het  vuur (het bord) heen om te bespreken hoe de jacht (het project) ervoor staat en wat ze eraan gaan doen (de planinng) om voldoende eten te hebben voor de winter (het resultaat dat het project moet halen). Er is dus een fysieke gemeenplaats om zaken te bespreken en ik moet eerlijk zeggen: dat werkt toch echt vele malen beter dan al dat virtuele geneuzel, het werkt uiteindelijk toch het best om mensen gewoon in de ogen te kunnen kijken. Interessant om te zien hoe we deze beweging uiteindelijk gecombineerd krijgen met twee andere bewegingen: het nieuwe werken en offshore ontwikkeling. Genoeg te doen dus nog!!

2 opmerkingen:

  1. Wat betreft het nieuwe werken. Wij hadden laatst een stand-up waarbij een van de mensen via de webcam van zijn laptop aanwezig was. Hilariteit alom maar het werkt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, dat is de meest gangbare oplossing, maar ik vind het wel erg gekunsteld...maar mbt agile offshore zal het ook wel de enige oplossing zijn.

    BeantwoordenVerwijderen