vrijdag 22 oktober 2010

La Rive

Donderdagavond was ik te gast bij één van de meest bekende restaurants van Nederland. Nee, ik bedoel niet Café Loetje (bekend van de biefstukken, ook een aanrader, binnenkort een keer naar toe gaan voordat ik naar Italiaanse les ga, want dat zit daar 25 meter vanaf!!!), maar La Rive, dat gevestigd is in het Amstel Hotel. Het was even een tochtje door een druk deel van Amsterdam (en ja, dat is nog wat extra druk op donderdagavond). Bij aankomst kon ik de sleutels van mijn auto gelukkig gewoon aan de portier geven, die ervoor zorgde dat de auto geparkeerd werd. Daarna kon ik voor het eerst in mijn even het Amstel Hotel van binnen bewonderen. Jemig, ik ben daar heel vaak met de tram langs gereden op weg naar Amsterdam Oost (naar de befaamde Snoek en later Wonderland). Kan niet anders zeggen dan dat het er prachtig uit ziet.
We werden via de lobby naar het restaurant geleid. Vooraf konden we nog even de toiletten bewonderen (never pass up an opportunity...) en die waren al bijzonder fraai ingericht. Een moment later zaten we in het restaurant en alle ideeën die je hebt over een klassiek ingericht en bijzonder chique restaurant komen daar tot uiting. Dat was van de kroonluchters en de damasten tafellakens en servetten tot aan de in jacket met vlinderdas geklede maître. Zou dit uiteindelijk professioneel maar wel koud en kil overkomen? We gingen het ervaren. Vanaf onze tafel hadden we een bijzonder mooi uitzicht over de Amstel en dat was de setting voor uiteindelijk een echte "dining experience"! Na de start met een diversiteit aan amuses (waaronder een heerlijk stukje buikspek en een bonbon van tonijn) bekeken we de kaart en was keus keus snel gevallen.

Het werd het Menu Alliance, waarin zeven signature dishes van chef Roger Rassin, die zich een waardig opvolger van Ewin Kats hierin toont. Ted Bunnik, de sommelier, zocht er een paar zeer mooie wijnen bij, waarin een aantal enkele koppige flesjes zaten! De start was uitstekend met twee gangen waarin kreeft en de alom geprezen Sint Jakobsmossel centraal stonden (deze laatste met een heerlijke saus van groene bloemkool). Een briljante start van het menu. Na een gang vis begonnen we aan het vlees. Dat was wel bijzonder, want de laatste tijd is mij opgevallen dat de menu's bij de sterren restaurants steeds meer vegetarisch en vis serveren, dus twee stevige gangen is tegenwoordig een uitzondering. De kalfssukade op een bed van risotto was geweldig. Uitstekend gekruid en zo mals, dat je hem naar binnen kon zuigen. Ik vraag me af hoe lang dit heeft staan "pruttelen", dat moet bijna dagen geweest zijn! Voor mij het hoogtepunt van het menu. Het hoofdgerecht, als je daar in een zeven gangen diner van mag spreken, was een prachtig stuk reebok met een coating van olijf.

Na de reebok kwam de kaaswagen langs en deze was bijzonder uitgebreid. Goed om te zien dat ook La Rive de kaas grotendeels bij L'Amuse betrekt (voor de liefhebbers: L'Amuse organiseert op 31-10-2010 een kaasproeverij in Haarlem bij Stemples, deze is helaas volgeboekt, maar binnenkort komt er weer een volgende). De laatste gang zou een bereiding van vijg zijn, maar tijdens het diner had ik gezien dat er ook een "ijswagen" was waarin zes verschillende soorten ijs geserveerd werden. Nou, dat was geen probleem om te wisselen en ik kreeg een heerlijke selectie van drie smaken roomijs en drie smaken sorbet ijs voorgeschoteld. Zelden heb ik zo heerlijk zuiver van smaak ijs gegeten. Een absolute aanrader voor iedereen die hier gaat dineren!!

Was er niets aan te merken op La Rive? Ik kan weinig bedenken. Misschien had de brigade in moeten grijpen toen twee dames wel erg aanwezig waren tijdens het diner en uitvoerig begonnen te flirten met vier mannen aan de nabije tafel. Zo erg zelfs, dat het er op leek dat de dames uitvoerige sales voor de komende nacht aan het bedrijven waren :-). Maar goed, daar heb je natuurlijk maar beperkte invloed op. De zwart witte brigade is zeker niet kil en afstandelijk, wel super professioneel, ter zaken kundig, maar kan uitstekend op de mensen aan tafel inspelen (ik kon me ook niet aan de indruk onttrekken dat ze brigade het ook wel erg gezellig bij ons aan tafel vind :-)). Ook al lopen ze telkens met witte handschoentjes aan en wordt het woord "alstublieft" wel heel erg vaak uitgesproken. Maar de gezelligheid van een Vermeer, Vinkeles of De Nederlanden heeft het net niet. Samengevat: het was geweldig en een hele bijzondere ervaring en ik zal zeker nog terug komen, maar een "tweede huiskamer" zoals de eerder genoemde restaurants zal het niet worden. Maar absoluut "highest recommendations"!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten