zondag 17 juli 2011

Mobiel Internet in het Buitenland

De telefoon die meeging naar Zuid Afrika
Weten jullie nog wel, vroeger ging je op vakantie en dan was je nagenoeg onbereikbaar voor het thuis front. Het beste wat je kon doen was het telefoonnummer van je hotel geven en dat was het dan. Zo ging het bijvoorbeeld ook in de reeds veel gememoreerde reis van "The Boys" in 1993, waar families in de stress schoten, want na de eerste tijd in New York was het onduidelijk waar we zouden verblijven. In 2000 toen ik met Ans op huwelijksreis ging naar Zuid Afrika was het al een stuk anders, want toen zit de mobiele telefoon in de bagage (de klassieke Nokia 5110) en konden we keurig inbellen waar we zaten en zelfs kleine tekstberichtjes (je weet wel, een sms :-)) sturen naar andere gelukkigen die ook zo een apparaat hadden, maar binnen de familie en vriendenkring waren dat er nog niet zo uitzonderlijk veel. Een paar jaar later, in Griekenland, dook ik regelmatig een Internet cafe in voordat ik naar het strand liep, om mijn webmail van CMG te controleren, zelfs met een dusdanige frequentie dat door mijn toenmalige directeur, Vincent Lucas, mijn account tijdelijk geblokkeerd werd.

Mobiel internet: niet meer weg te denken!
In 2006 nam ik voor het eerst mijn laptop mee op vakantie om hem in Italie aan een Wifi van het vakantieparadijs te hangen en dat deed ik vanaf dat moment iedere vakantie. De laatste jaren gebruik ik echter steeds meer mobiel internet, op iPhone en iPad en voor mijn werk tot voor kort ook op de Blackberry. Eigenlijk kan ik het gebruik van Mobiel internet nauwelijks nog wegdenken uit mijn dagelijks handelen. Als je in Philadelphia de weg kwijt bent, dan gebruik je Maps om weer op het rechte spoor te komen. Als je in Rome iets moois ziet in het Colosseum dan stuur je even een tweetje om het je vrienden te laten weten en als je in Miami naar een hotspot gaat zoals het basketballen bij de Miami Heat dan check je even in via Foursquare. En voor de communicatie wil je toch je email op blijven halen en je Whatsapp altijd beschikbaar hebben! In Nederland is dat allemaal prima, zelfs als er gedifferentieerd gaat worden in prijs ipv de 9,50 one size fits all (met klote bereik van T-Mobile). Maar in het buitenland gaat het snel in de prijzen lopen! Zo had ik een weekje India achter mij liggen met een rekening van 490 Euro (zakelijk verbruik), terwijl een weekje USA in totaal ook tot een flink bedrag optelde. Dat zijn toch echt serieuze bedragen!

Gelukkig wordt hier door de Telecom providers op ingespeeld. Want over drie weken ga ik naar Italie en dan wil ik natuurlijk wel gewoon mobiel internet blijven gebruiken, maar niet de hoofdprijs blijven betalen! Maar om nou te zeggen dat het allemaal echt heel erg duidelijk is, dat ook weer niet. Zeker de koningen van onduidelijkheid op mobiel gebied, mijn vrienden van T-Mobile (het wordt het tijd om die te ditchen), maken er een sport van om wel een aanbieding te hebben, maar om hem wel heel erg goed te verstoppen. Over de aanbieding op zich kan ik niets anders zeggen dan "the price is right". De Travel & Surf aanbieding is erg goedkoop. Normaal 14,95 maar de komende vakantieperiode slechts 7,50 per week! Daar kun je het zeker niet voor laten liggen. Nu alleen nog even controleren of het zo is dat je dan ook in het buitenland van het T-Mobile netwerk gebruik moet maken. Dan is de aanbieding misschien eenvoudig gedaan, want bereik heb je toch nooit :-).

Vodafone doet het iets beter qua duidelijkheid. Zij hebben een Data Dagbundel voor 7,50 per dag. Dat is ook niet echt gratis (ben je drie weken weken, dan is het toch even 150 Euro wat je erdoorheen jaagt), maar substantieel lager dan als je normaal gebruik hebt. En de kans dat je een verbinding krijgt is wat hoger. In ieder geval dus nog een extra klus op de dag van vertrek: even de providers bellen om de service in te laten schakelen!

En voor alle zekerheid toch ook nog maar even Rosa dei Venti gemaild: er is gelukkig een Wifi verbinding aanwezig, dus als alles mobiel uitvalt, dan kan ik via die route in ieder geval nog het blog bijwerken :-).

1 opmerking:

  1. Erg herkenbaar van 1993 tot 2011. (behalve dan die hele hoge bedragen in het buitenland, ik zet mijn roaming niet al te vaak aan)

    BeantwoordenVerwijderen