woensdag 6 juli 2011

Moeder - Zoon uitje

In september naar Danny en Henk
Als tiener en twintiger had ik een vrij beperkte smaak in muziek. Het moest hard zijn, het moest snel zijn en het moest in het engels gezongen worden (hoewel het gebrul soms toch niet te verstaan was, maar vooruit :-)). Dat was wel even wat anders dan ik van huis uit meegekregen had, wat in essentie betekende dat het anders was dan mijn moeder graag draaide. Zij hield het toch liever bij Nederlandstalig en bij grote voorkeur Amsterdamse klassiekers, waarbij Andre Hazes toch wel veruit de favoriet was. Dat kon ik toen toch moeilijk pruimen, maar hoewel dat het geval was, zag ik wel dat mijn moeder ook in moeilijke tijden hier kracht uit haalde en plezier aan beleefde, zodat uiteindelijk deze muziek toch een heel warm plekje in mijn herinneringen heeft gekregen. En vond ik het uiteindelijk dus erg verdrietig toen Andre een kleine 7 jaar geleden overleed. Niet zozeer voor de man zelf (je gunt het niemand, maar echt heel gezond had hij nou ook weer niet geleefd), maar met hem ging een stuk persoonlijke geschiedenis en een stukje Amsterdam dat er nu gewoon niet meer is verloren.

In de loop der jaren is mijn smaak wat bijgesteld en waar ik nu ook erg kan genieten van Frank Sinatra, Miles Davis, Chet Baker en Dean Martin, is een stukje Andre Hazes op zijn tijd ook gewoon lekker om te luisteren. En ja, dat is ook het terug keren naar de Amsterdamse wortels die ik toch heb. Nu kreeg ik enkele maanden geleden het programma van Theater de Meervaart in de bus en na het lezen daarvan, zag ik dat in september er een show is van Henk Poort en Danny de Munck, die in deze show de echte Amsterdamse sfeer met dito klassiekers neer willen gaan zetten. Het idee was snel geboren om eens wat quality time met mams te spenderen, die zag het gelukkig zitten om haar liefste (en enigste :-)) zoon te begeleiden, dus 25 september zitten wij lekker mee te brullen met Henk en Danny! Ik heb er zin in!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten