zaterdag 2 juli 2011

Tweede culinaire catastrofe in Halfweg

Is dit Jambalaya? Echt niet!!
Zaterdag kwamen Hinkje, Joost en Yinte op bezoek en zou Ans Jos en Willy van Schiphol afhalen. De hele tak van de familie van Ans was dus in Halfweg en het leek ons leuk om dan eens gezellig bij te praten. Ik wilde dat graag omlijsten met een dinertje, en had het lumineuze idee om dat dan te gaan doen bij het tweede nieuwe restaurant in Halfweg te doen, de weer net geopende Brasserie Het Gemaal. Mijn bezoek aan Het Zwaantje had ik nog in het hoofd, dat was geen feest, dus dit moest zeker beter zijn.

Na een korte, maar lekkere wandeling van 15 minuten arriveerden we. Het terras bij Het Gemaal was altijd al goed en het was er zeker niet minder op geworden. Alles helemaal vernieuwd en een lekker zonnetje, dat ziet er goed uit. We schuiven even aan, worden hartelijk begroet, het zonnetje is lekker, dus gaan we buiten eten? Hmmm.....nee, toch maar niet, want voor we het weten steekt er een flink windje op en dat voelt toch wel koud, dus verhuizen we weer naar binnen, waar het er ook goed uit ziet.

Daarna gaat het echter rappe gang naar beneden. We wachten 10 minuten op de eerste drankjes en dan wordt de kaart er niet bij gebracht. Hmmm.....dat is vervelend, even vragen, en oh ja, die moesten we nog geven. Wat opvalt is dat het personeel erg weinig ervaring heeft, ondanks dat ze wel aardig en enthousiast zijn, met name de ober die ons helpt. We besluiten tot een paar makkelijke zaken als voorgerechten (brood met tapenade, olijven, dim sum en nacho's met guacamole) en dan hoofdgerechten (waarvan 3 kinder menu's, 3 keer sate, jambalaya, zalm en een vegetarische pannenkoek met spinazie). Na 10 minuten komt de ober terug. Blijkt dat de chef zich vanochtend ziek heeft gemeld, dus de nacho's en dim sum lukt niet. Uhhh.....ok......wel een beetje raar (is er een chef kok nodig voor een paar nacho's?), maar het is niet anders.

Zalm met geschifte saus, ook echt smerig!
En daarna begint het lange, lange, lange wachten. Na een uur en tien minuten vraag ik maar eens of de gerechten al door komen. Ze komen er zo aan, wordt me gezegd. Twintig minuten later vraag ik het nog een keer, ik ben inmiddels het idee aan het krijgen dat ik bij een aflevering van Hell's Kitchen ben beland. De ober informeert en geeft aan dat ze bijna klaar zijn, de gerechten worden nu afgemaakt (wat zijn ze aan het doen, moet de kip voor de sate nog geslacht worden??). Na anderhalf uur komen eindelijk de gerechten. Let wel: wij waren als eerste in het restaurant en bestelden toen er niemand anders was, inmiddels is het vol (ik heb medelijden met de mensen die "pas" om half acht binnen kwamen). Ook het uitserveren duurt lang, de laatste van onze groepen moeten nog 5 minuten wachten, terwijl voor de andere het "feest"  al uitgeserveerd is. En ik kan niet anders zeggen: dit is echt slecht wat we geserveerd krijgen. De kinderen kijken een beetje beteuterd, want ze krijgen aardappel partjes, terwijl ze patat beloofd was. Daan had netjes vooraf gevraagd of zijn hamburger op een broodje kwam en wat ontbrak er? Jawel het broodje. Ketchup en mayonaise voor de "patat" was vergeten en werd met zuchten en steunen gebracht (voor vier personen drie kuipjes mayonaise, de ketchup is nooit gearriveerd).

Het kon dus slechter dan Het Zwaantje.....
 Maar de kwaliteit van de jambalaya was echt schandalig. Er lag een half gaar en te vet stuk kip op (ik ken Jambalaya uit New Orleans, zo ziet het er niet uit), de gamba's zijn taai en de rijst is volstrekt smakeloos. Ans haar zalm is gedrapeerd onder een saus die was gaan schiften, hoe smerig is dat. Na verloop van tijd komt de ober vragen of alles smaakt. Nou, niet dus. Hij is oprecht teleurgesteld en gegeneerd, en gaat ermee terug naar de keuken, wat resulteert in een vaststelling dat ik gelijk heb. De uitleg is dat de chef kok dus ziek was, de second in command op vakantie en er via het uitzendbureau geen goede kok meer te krijgen was, en dat het met een dergelijke drukte moeilijk was om alles op orde te houden (nogmaals: wij waren de eersten, dus dat argument van de drukte speelt volgens mij nog niet zo...). Ik begrijp het wel, maar als klant heb ik daar natuurlijk geen boodschap aan, als je het niet aan kan, dan moet je de zaak maar dicht doen, dat is beter dan dit serveren, of desnoods de "moeilijkere"  gerechten van de kaart halen voor deze avond, wellicht dat de XL Burger me wel goed gevallen was. Uiteindelijk gaat de jambalaya en de helft van de zalm van de rekening. Dat is op zich wel netjes, maar het maakt het niet goed, want uiteindelijk was de avond er wel door verstiert. Dus op de vraag of we nog een dessert willen gebruiken, antwoorden we beleefd nee, want voor een dergelijke kwaliteit ga ik niet weer anderhalf uur wachten.

Erg jammer dat we weer een culinaire catastrofe in Halfweg meegemaakt hebben. Misschien dat ik het nog een keer een kans geef, als de kok er wel weer is (maar eigenlijk is het te zot dat het helemaal op 1 man zou hangen), want de locatie is echt geweldig, zeker bij goed weer. Dat hebben ze dan wel weer voor op Het Zwaantje. Maar ja, een keer een echt goed eetcafe in Halfweg, dat zou best eens een keer leuk zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten