donderdag 28 november 2013

Barbarella

Hier ben ik vaak geweest!
Sinds een paar weken is de Games Workshop waar Daan en zijn vrienden hun spellen kopen en spelen verhuist naar Amsterdam Zuid. Nu is dat de omgeving waar ik ongeveer 20 jaar heb gewoond, dus het voelde erg als thuiskomen toen ik daar weer heen ging. Omdat de Sint ook geholpen moest worden, toog ik deze week weer naar de van Woustraat, maar kwam erachter dat de Chaos Cultists van de Games Workshop pas om 12 uur de deuren openen. Omdat ik toch nog wat beweging nodig had, liep ik daarom een stukje door, richting De Nederlandse Bank, toen ik plotseling uit mijn linkerooghoek een erg bekend bord zag. Het was het bord van Barbarella, een snackbar die al meer dan 35 jaar op dezelfde plek gevestigd is. Ik ben daar gedurende een paar jaar echt een heel frequente gast geweest, ik denk zo tussen 1985 en 1995. Had Barbarella de allerbeste snacks van Amsterdam? Nou.....nee. Waren ze super goedkoop? Uhhh......nee. Was de bediening dan zo lekke.....uhhhh......vriendelijk? Nee, dat al helemaal niet (tenzij je van zwetende Noord Afrikaanse mannen houdt). Ik hoor jullie denken: Dennis, waarom kwam je er dan zo vaak? Dat was omdat Barbarella voor mij twee hele sterke proposities had: ze waren tot 6 uur 's ochtends open (daarna gingen ze een uur dicht voor de schoonmaak om om 8 uur weer open te zijn) en het lag op de weg terug vanuit de Amsterdamse binnenstad na een avondje stappen! Terwijl veel andere locaties om 4 uur "al" de poorten sloten, bleef Barbarella open en kon je daar nog even een lekker patatje oorlog halen, een broodje grillburger uit de muur trekken, een berenhap met satesaus verorberen of een kroketje tikken. En na een kroegentocht was dat wel wenselijk om de volgende dag weer enigszins hersteld aan de dag te kunnen beginnen. Nadat ik in een fase kwam dat ik minder uit ging, ben ik denk ik nooit meer bij Barbarella geweest, maar de herinneringen zijn er niet minder om. Ik had even de neiging om voor old times sake even naar binnen te gaan, maar ik heb me kunnen weerhouden. Overdag is het toch anders dan midden in de nacht, straks ga je nog merken hoe de snacks proeven :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten