maandag 25 november 2013

De sterren van Michelin

Toch best wel weer spannend
Vandaag was het weer de jaarlijkse sterrenregen voor culinair Nederland. We wisten natuurlijk al dat Oud Sluis zou verdwenen uit de lijst, omdat Sergio Herman de tent gaat sluiten. Gelukkig viel Nederland de eer ten deel om toch een tweede drie sterren restaurant te mogen begroeten, namelijk  De Leest in Vaassen. Hoewel dit mooi nieuws was, was ik zelf blijer met het feit dat het een paar van mijn favoriete restaurants hun ster netjes behielden. Zowel mijn traditionele "tweede huiskamers" Vermeer, Vinkeles en De Nederlanden als ook het nieuwe lid van de "club van Dennis zijn favorieten", Tante Koosje, bleken zonder problemen de ster behouden te hebben. En niet meer dan terecht! Overigens net zo terecht als het feit dat Karel V in Utrecht zijn ster verloor. Inderdaad terecht, voor half lauw eten en veel te weinig, terwijl je wel een flinke bom duiten neer mag tellen voor een menuutje. Wegwezen daar. Andere verrassingen? Nou ja, voor de insiders waarschijnlijk niet veel. Ik was toch nog wel verrast dat Ron Blauw met zijn nieuwe Gastrobar er toch een ster uit wist te slepen (dat belooft nog wat, Ans en ik hebben er nog een lunch tegoed). Ivy, nu genaamd FG (naar eigenaar Francois Geurts), kreeg ene tweede ster evenals Fred (de kok van voorheen La Vilette, het eerste sterrenrestaurant waar Ans en ik ooit gegeten hebben). De stijgers en dalers zijn hier te vinden, op basis waarvan de smulpapen hun planning voor 2014 alvast kunnen maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten