zaterdag 27 november 2010

Niet te missen iPad apps!

Tunein Radio, de enige radio app die je nodig hebt!
Wat wordt die iPad toch een geweldig apparaat. Ik hoorde overigens dat begin 2011 (eind januari/ begin februari) de volgende generatie er wel weer eens zou kunnen zijn. Zal wel even uitgesteld worden, zoals dat betaamd, maar wie weet, als ik in april/mei met Simon en Rene in Florida ben, dan zou het toch mooi zijn om de nieuwe versie mee naar huis te kunnen nemen! Natuurlijk wordt een groot deel van het succes van het apparaat door de beschikbare software die je erop kunt draaien bepaald. En daar blijft maar een stroom van goede dingen ontstaan. Sinds kort heb ik de ultieme Radio app ontdekt. Het betreft dan TuneIn Radio. Tja, wat kun je erover zeggen: het streamt duizenden en duizenden radio stations via je iPad (en waarschijnlijk ook iPhone en iPod :-)) en in combinatie met een Bowers en Wilkins Zeppelin heb je dan een mooie set up om radio van over de hele wereld te luisteren. Dus ik heb de spullen inmiddels klaar staan om van de Top 2000 in december te gaan genieten!!De app is overigens ook zo goed omdat hij zeer eenvoudig te bedienen is en je in een handomdraai voor jou relevante stations geeft. Dat kan op locatie of genre. Oh ja, je kunt ook een wekker instellen zodat je met de radio wakker wordt en je kunt zelfs de uitzendingen opnemen (ik krijg weer het gevoel van vroeger, toen je met je tape recorder bij de top 40 in de aanslag zat om de nummers op te nemen). Voor 1,59 Euro ben je de man/ vrouw. Om met Maurice de hond te spreken: ik zeg doen!!!

Notability: prima elektronisch schrift met dictafoon
Een andere app waar ik sinds een week of twee echt heel erg veel plezier van heb, is Notability. Ik heb heel lang gezocht naar een "elektronisch"  schrift. Het memo blok dat op de iPad zelf bijgeleverd wordt is echt slecht. Ik heb een tijdje met iNotes gewerkt, maar op de een of andere manier voelde dat toch niet echt helemaal lekker aan. Met Notability kan ik echter goed uit de voeren. Het voelt meer als een schriftje gebruiken, het is eenvoudig om nieuwe "dossiers" aan te maken en het sorteringsmechanisme binnen een dossier werkt uitermate simpel en effectief. Je kunt ook heel eenvoudig afbeelding en zelf opgenomen spraakfragmenten toevoegen. Ik merk dat ik met de combinatie van Omnifocus (als taken organizer) en Notability bijna geen papier meer nodig heb. Waarom dan nog steeds wel? Simpele reden: het maken van tekeningen om zaken uit te leggen gaat nog steeds veel en veel beter op een stuk papier dan op de iPad. Als ik daar ook nog een waardig opvolger van heb, dan ben ik bijna helemaal om op " paperless office". Ik ga de komende tijden dat proberen te doen met de apps Sketchbook Pro en OmniGraffle, maar ik heb daar tot nu toe nog niet het juiste gevoel bij. Oh ja, en een andere oplossing is natuurlijk de binnenkort te arriveren Moleskine hoes voor de iPad, waar aan de ene kant de iPad in kan en aan de andere kant nog steeds een notitieblok. Best of both worlds :-)!!

2 opmerkingen:

  1. Mijn meestgebruikte programma is trouwens de door jouw aanbevolen iThoughtsHD. ben ook nog op zoek naar een goede tekenprogramma Misschien helpt hierbij de nieuwe Griffin stylus (http://tblt.nl/7z0) ?als je iets gevonden hebt, lees ik het wel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm...ja, dat vind ik ook een lastige, want ik heb dezelfde vraag. Je kunt sketchbook pro eens proberen (kost 0,79 Euro, kun je er eens aan wagen :-)), maar tot nu toe ben ik het meest blij met Penultimate.

    BeantwoordenVerwijderen