woensdag 10 november 2010

Smaragd Wijnen

Martijn Verkerk, sommelier 2010 NL
Als ik uit eten ga (een van mijn favoriete hobbies) is er altijd een moment van hilariteit. Dat komt op het moment dat men na de keuze van de gerechten (toch vaak het menu van de chef of als ik bij Vermeer, De Nederlanden of Vinkeles kom worden er " wat gangetjes gekookt"). Dan wordt er namelijk gevraagd of we de wijnkaart willen zien of dat we het wijnarrangement willen gebruiken. Het antwoord is dan bijna altijd dat mijn tafelgenoot verheerlijk kijkt en dat ik als antwoord geef: "ik hou het bij een San Pellegrino". Hoe gek mensen het ook vinden, als lekkerbek drink ik geen wijn. Niet uit principe, maar ik vind het gewoon niet lekker en waar de wijn/ spijs combinatie voor velen een extra dimensie geeft, kan ik daar helaas niet van genieten. Ik vind het wel geweldig om de verhalen te horen van de sommeliers, die met zoveel liefde over het vak kunnen praten. Simon Veltman van Vermeer is iemand die dat briljant kan doen, maar ik wil toch graag Martijn Verkerk noemen. Martijn werkt als sommelier bij De Nederlanden is is een gepassioneerd liefhebber, die een grote productkennis koppelt aan een welbespraaktheid die vele spreekstalmeesters jaloers zullen maken. Het is een genot om naar hem te luisteren. Sinds kort is Martijn ook ondernemer, hij heeft Smaragd Wijnen gestart. Daar geeft hij uitstekende adviezen uit een breed assortiment wijnen die hij in opslag heeft. En als hij in de buurt is, komt hij de bestelling nog zelf afleveren ook. Wat een service! Liefhebbers van het edele druivenvocht moeten zeker op de site gaan kijken en eens contact met Martijn zoeken voor een leuk persoonlijk advies. Vanuit Halfweg komt het advies: ga voor de suaves, hij heeft er minimaal drie die heerlijk zijn, in de prijsklasse van 10 tm 25 euro per fles en die zijn erg lekker to briljant. En dat voor die prijzen, kan ik alleen maar zeggen: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!! Martijn, veel succes met Smaragd Wijnen, dat moet gewoon een succes worden!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten