zaterdag 27 november 2010

Warhammer

Een van de battle tables in de Games Workshop in Amsterdam
Gisteren had ik een ochtendje alleen. Daan en Jeroen gingen naar school en Ans ging naar Deventer om een opdracht voor K-Zus te doen. Na een kort bezoek aan Anne & Max in Haarlem bedacht ik me dat het wel leuk zou zijn om een cadeautje voor Sinterklaas te kopen voor mijn neef Joost. Die had ik namelijk vorige week gesproken tijdens de takkendag en die was helemaal gek van Warhammer, hij wilde zelfs graag naast de science fiction variant ook de fantasy tak gaan spelen. Dus toog ik naar het Rokin in Amsterdam waar de grootste Games Workshop winkel van Nederland zit. Bij aankomst werd ik gelijk op een herkenbaar tafreeltje getrakteerd. Twee mannen van middelbare leeftijd (een medewerker van de winkel en een vast klant) waren bezig om een doos open te maken om een toren te gaan bouwen. In eerste instantie komt dat toch een beetje raar over, maar je raakt toch snel in gesprek. Zeker als een van  de mannen begint te vertellen over het feit dat hij jaren geleden pelgrimages naar Londen maakte, om daar Warhammer figuurtjes te gaan kopen.

Een mooi geschilderde miniatuur, een lust voor het oog!
Dat kwam wel heel bekend voor. Ik heb zelf ook een tijdje Warhammer gespeeld. Dat was zo in de periode 1985 - 1995. Dat was wel een periode met obstakels om dat in Nederland echt te kunnen doen. Eigenlijk waren er maar twee winkels in Amsterdam die toen iets deden op dat gebied. Je had een winkel in de Hartenstraat, waarvan ik de naam vergeten ben, maar waar ik nog van weet dat er een chagrijnige Chinees achter de toonbank stond en je had de American Discount in de Kalverstraat (tegenwoordig heet die de American Book Center overigens). Figuurtjes en medespelers waren moeilijk te vinden, maar gelukkig was er wel het blad White Dwarf, waar we ons konden vergapen aan wat voor moois ze allemaal in Engeland hadden gemaakt! Ook ik heb die tocht naar Engeland gedaan om uiteindelijk op New Oxfordstreet te belanden, in het Warhammer walhalla van de wereld. Helemaal alleen, via de traditionele weg: Amsterdam, met de trein naar Hoek van Holland, met de boot naar Harwich, met de trein naar Londen Paddington en met de metro naar het hotel in Bayswater en vijf dagen later de hele weg weer terug! Wat een onderneming was dat! Ik kwam wel terug met een tas vol mooie spullen, waarbij Skarloc's Woodelf Archers mij het meest bij is gebleven, met als hoogtepunt daarin Glam The Laughin Warrior (een Wardancer!!!). Mijn God, nu begin ik zelf als een fanboy te klinken :-). Maar goed, daar kan ik een aparte blogpost aan wijden, wat ik toen allemaal mee heb mogen maken (zoals het anderhalf uur zoeken naar je kamer in het hotel).

Uiteindelijk was het dus best een leuk bezoek aan de Games Workshop winkel, samen met de drie nerds (er kwam er nog een binnengelopen iets later) en ikzelf. Ik kreeg ook nog even een mini cursus dry brushing van miniaturen, en wat had ik dat 25 jaar geleden graag geweten!! Ik word altijd erg hebberig als ik daar ben, maar ik kon me beheersen en kocht de starters set, Island of Blood. Gelukkig krijgt mijn bezoek op korte termijn een vervolg, want Hinkje bleek dezelfde set voor Joost gekocht te hebben om om hem nou twee startersets te geven is wat veel van het goede. Kijken of ik me deze keer weer kan beheersen, of dat ik me laat vangen om zelf ook een legertje te kopen :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten