zaterdag 11 juni 2011

Boardwalk Empire

Leuke nieuwe serie, de moeite waard!
Op de Amerikaanse buis hebben een aantal series inmiddels hun "season finale" gehad. Daarin zaten onder andere The Mentalist, Criminal Minds en Criminal Minds: Suspect Behaviour. De harde schijf van de popcorn hour begon wat leeg te raken en daarom ging ik op zoek naar een leuke serie om die weer wat te vullen. Nu had ik een paar keer een trailer gezien op HBO van Boardwalk Empire, een serie over misdaad in de jaren 20 (tijdens de drooglegging) in de Verenigde Staten. Het feit dat Martin Scorsese de pilot had geregisseerd had en dat het schrijvers team hiervoor The Soprano's had gemaakt, gaf de doorslag om deze serie een kans te geven. En we werden niet teleurgesteld. Boardwalk Empire gaat over met name Nucky Thompson, een corrupte onderburgemeester in Atlantic City, wat wel weer eens iets anders is dan de plaats waar de normale gangster films uit die tijd zich afspelen, namelijk New York, Chicago of Las Vegas. Hoewel Nuggy erg vuile handen heeft, heeft hij ook iets charmants en op zijn manier ook een zachte kant. Zo kunnen we in de eerste aflevering zien dat hij een zwangere vrouw wiens man zonder werk zit uit de brand helpt, eerst door geld te geven en daarna door de echtgenoot weins handjes wel regelmatig erg los zitten een zwemlesje krijg, waarbij hdeze het record onder water zwemmen zet op 2,5 dag.

De serie geeft een mooi sfeerbeeld van Amerika gedurende de drooglegging, prachtige decors en kostuums. Soms kom je mensen op verrassende plekken tegen (bijvoorbeeld Al Capone als chauffeur van een gangsterbaas uit Chicago ipv als de grote man himself), dat geeft weer een exrtra twist. En de acteurs weten een bijzonder goede prestatie neer te zetten. Voor mij was er nog wel een extraatje: een van de series die ik in mijn jeugd geweldig vond (ik denk zo rond 1983), was een serie over de maffiosi in New York. Ik dacht bij Veronica, maar een scan van de programma's uit die tijd kon mij helaas niet de naam van de serie brengen. Anyways, het had een beetje hetzelfde gevoel (hoewel nu Lucky Luciano een eikel in Boardwalk Empire is, terwijl hij in de serie die ik vroeger zag hij een beetje de Nucky Thompson was), dus een klein beetje nostalgie hierin is mij niet vreemd. Maar los daarvan, Boardwalk Empire is een klasse serie, dus een echte aanrader. Via Spotnet zijn de afleveringen overigens moeiteloos te vinden, dus wat let je!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten